Air France-KLM snijdt verder in vracht
PARIJS/AMSTELVEEN (ANP). Air France-KLM bouwt zijn vrachtvloot de komende jaren verder af. Van de tien toestellen die na de nog lopende reorganisatie overblijven, wordt in 2015 en 2016 nog eens de helft uitgefaseerd.
Dat meldde het bedrijf donderdag. De ingreep houdt verband met de aanhoudend slechte marktomstandigheden, die tot een opeenstapeling van verliezen heeft geleid bij de goederendivisie.
Het gaat om vijf in Amsterdam gestationeerde vliegtuigen van het type MD-11, een verouderd model dat ook bij de passagierstak van KLM al bijna geheel uit de vloot is gehaald. Voor de circa 300 werknemers van wie de baan door de inkrimping op de tocht komt te staan, wordt ander werk gezocht.
Vanaf 2016 bestaat de vrachtvloot van Air France-KLM uit drie Boeing 747’s in Amsterdam en twee Boeing 777’s in Parijs. De drie vrachtmerken binnen de groep, Air France, KLM en Martinair, blijven voorlopig bestaan.
In 2013 telde de groep nog 14 vrachtvliegtuigen. De afgelopen tijd zijn verschillende opties afgewogen om de divisie winstgevend te maken, waaronder samenwerking met een partner. Uiteindelijk is toch besloten tot een verdere inkrimping.
Air France-KLM blijft naar eigen zeggen wel een belangrijke speler op de Europese luchtvrachtmarkt. Behalve met de vijf pure vrachttoestellen die overblijven, vervoert het bedrijf goederen in het ruim van passagiersvliegtuigen.
De luchtvaartcombinatie verwacht dat de ingreep ervoor kan zorgen dat de vrachtdivisie in 2017 quitte draait, zei vrachtdirecteur Erik Varwijk in een toelichting op de plannen. Hij benadrukte dat vracht belangrijk blijft voor het concern, maar dat de groei zit in het vervoer via het ruim van de passagierstoestellen.
Air France-KLM blijft geïnteresseerd in samenwerking. Plannen om onderdeel Martinair te verkopen zijn er niet, gaf Varwijk aan. Het merk wordt gehandhaafd vanwege de sterke positie die het heeft in Latijns-Amerika en Afrika en de landingsrechten die het onderdeel heeft.