Dit zijn de strijders voor Allah in de polder
Een autochtone Nederlander en een Marokkaanse Nederlander vormden de spil van een groep fans van de Islamitische Staat in Nederland. Sinds deze week zitten ze vast. Wie zijn deze mannen? Op sociale media geven ze zelf het antwoord.
Rudolph H., alias Abu Suhayb, is een roomblanke jongeman. Hij valt dus altijd op tussen de veelal allochtone fans van de Islamitische Staat. Dat wordt nog eens versterkt door zijn baard, die bijna niet roder kan zijn.
Het zou zomaar kunnen dat inwoners van Urk zich hem nog herinneren. In april 2012 doet H., student aan de Islamitische Universiteit in Rotterdam met een rooms-katholieke achtergrond, mee aan de zogeheten straatdawa in Urk. Zeg maar: islamitische evangelisatie. Juist in Urk is dat belangrijk, omdat de meeste inwoners christen zijn en dus al een heleboel overeenkomsten hebben. Ze hoeven alleen dat laatste stapje nog maar te nemen: moslim worden.
Daar in Urk neemt H., die dan nog maar 22 jaar is, een leidende positie in. Als het tijd is voor een van de vijf verplichte gebeden, gaat hij de andere jongemannen, gewoon op straat, voor in gebed. Langslopende Urkers kijken vreemd op.
Voor zover bekend hebben de inspanningen van H. geen vruchten afgeworpen, maar in elk geval hebben de mannen zich van hun taak gekweten.
Kort daarna gaat het helemaal mis met H. Hij heeft samen met zijn vrouw een zoontje, en daar komt niet lang na de straatdawa in Urk een dochtertje bij. Maar in augustus van dat jaar kan H. het gehuil van dochtertje niet langer aanhoren. Terwijl zijn vrouw rijles krijgt, schudt hij het meisje heftig heen en weer. Vrijwel direct daarna wordt ze koud en laat ze haar hoofdje hangen. Een paar dagen later overlijdt het meisje.
H. wordt veroordeeld tot dertig maanden cel, ook omdat hij „tot op heden op geen enkele wijze verantwoordelijkheid heeft genomen voor hetgeen hij heeft aangericht”, zo stelt de rechter in het vonnis.
Weer op vrije voeten lijkt het snel te gaan met H. Hij raakt nauw betrokken bij de salafistische website De Ware Religie. Onder het pseudoniem van Abu Suhayb schrijft hij daar radicale columns waarin hij soms mensen bedreigt en andere keren vooral scheldt. Ook op Twitter laat hij zich helemaal gaan.
Een tijdlang blijft onduidelijk wie er achter Abu Suhayb schuilgaat, maar deze zomer wordt zijn identiteit onthuld. De 24-jarige columnist gaat op dat moment, naar goed jihadistisch gebruik, helemaal los tegen Israël. Als blijkt dat een Nederlands-Israëlische vrouw dienst heeft genomen in het Israëlische leger, twittert hij:
”Ya Allah laat deze gore Zionistische terrorist, onherkenbaar voor haar ouders, in een bodybag terug komen!”
Uit tientallen andere berichten op sociale media blijkt eveneens de obsessie met Israël. De oorlog tegen Gaza wordt er soms met de haren bij gesleept. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de MH17 in Oekraïne neerstort. H. schrijft dan op De Ware Religie: „Rutte komt terug van vakantie omdat er een vliegramp heeft voltrokken, maar als Israël, bondgenoot van Nederland, stelselmatig disproportioneel het oorlogsrecht schendt, dan wijst Nederland nog steeds naar de Palestijnen. Deze rouw om de ramp is er dan ook niets meer dan schijn.”
En dus moet niemand verwachten dat H. meedoet aan de dag van nationale rouw.
”Ik ga dus écht niet rouwen morgen. Maar net als de joden juichen!”
”De enige reden waarom ik rouw om de ramp in Oekraïne, is het feit dat @geertwilderspvv niet op die vlucht zat.”
Helemaal vergeten is H. zijn christelijke achtergrond niet. Dat sommige christenen Israël steunen, ziet hij verklaard in Prediker 7. „Wees niet al te rechtvaardig”, staat daar.
”Ah kijk, nu snap ik dat al die gristenhonden achter Zionisië gaan staan. Ze MOGEN niet al te rechtvaardig zijn!!”
Voorlopig zijn laatste tweet stuurt H. donderdagochtend. Diezelfde dag wordt hij gearresteerd, na in totaal ruim 2000 tweets de wereld in te hebben gestuurd.
Dat mag dan een zeer respectabel aantal zijn, maar vergeleken met zijn bondgenoot Azzedine C., alias Abou Moussa, stelt het weinig voor. Die heeft ruim 17.000 tweets op zijn naam staan – niet zelden verstuurt hij er vele tientallen per dag. Vorige week zaterdag zijn het er nog ruim 50, maar een dag later droogt de stroom op. De Marokkaans-Nederlandse C. (32), die een gezin met jonge kinderen heeft, maakt dan aanstalten het land te verlaten, samen met zijn vrouw.
C. is niet weg te denken op Haagse demonstraties waarbij met de zwarte jihadvlag werd gezwaaid – en die waren er heel wat in de afgelopen maanden. C. is er trots op en constateert op Twitter een groeiende aanhang.
”Deze kom je steeds vaker tegen in de woonkamers van vele Moslims.”
Deze krant spreekt eind vorig jaar met C. op straat in Den Haag, tijdens een protest waarbij de zwarte vlaggen werden meegevoerd. Een interview zegt hij toe, maar uiteindelijk laat hij het toch afweten. Ook latere verzoeken weert hij af. Een enkele week geleden nog laat hij doorschemeren het RD niet objectief genoeg te vinden.
Intussen gaat hij verder met zijn jihad op internet. Natuurlijk moet Israël het ook bij C. ontgelden. Bewerkte foto’s doen het daarbij goed.
”De zuivere zionistenvlag!”
En wordt er nu wel of geen Hitlergroet gebracht op een van de anti-Israëldemonstraties? Helemaal opgehelderd is het niet, maar voor de jihadisten is duidelijk dat die groet „tegen de zionisten” is bedoeld.
”Zie ik dat nou goed? Is dat een Hitler-groet naast een agente? Stiekem ook tegen de zionisten…”
Die laatste tweet betreft overigens een retweet; een bericht van iemand anders dat C. heeft doorgestuurd. Dat doet hij vaak. In veel gevallen is het een ander die de opruiende taal voor z’n rekening neemt en is C. slechts het doorgeefluik.
Zo retweet hij filmpjes van radicale predikers waarin met overslaande stem de lof wordt bezongen van jihadisten. „Zij zijn de leeuwen van jihad”, schreeuwt een van hen. „Zij hebben hun huizen en paleizen achtergelaten om te gaan strijden! De rotsen en de stenen zijn hun kussens!”
En om niet meer te noemen: „Vraag Allah om de kuffaar (ongelovigen, JH) te verwijderen uit onze landen. Vraag Allah om hun bloed sporen te laten trekken door de straten van Fallujah. Laat hun bloed sporen trekken door de bergen van Afghanistan. Laat de mujahideen hen doden en één voor één hen vernietigen!”
”Laat de Mujahideen hen doden en één voor één hen vernietigen!”
De dood voor christenen en jezidi’s in Irak is het logische gevolg als ze geen belasting voor dhimmi’s willen betalen, vinden veel jihadisten. Ook C. stuurt hierover enkele berichten de wereld in met een op de Koran gebaseerde logica.
”Iraakse christenen en jezidi’s kregen de optie bekeren, billijke belastingverhoging, emigreren of gedood worden als oorlogsvijand.”
”Ze kozen voor de laatste twee en schreeuwen nu letterlijk moord en brand, terwijl dit hun eigen keuze was. Overal dien je belasting te betalen.”
In de tijdlijn van C. op Twitter krioelt het van de foto’s van executies in Irak en Syrië. Andersgelovigen, maar ook andere moslims worden om het leven gebracht. Dit is de manier waarop de islam volgens C. gestalte moet krijgen. Een week geleden maakte hij dat nog eens expliciet duidelijk.
”Klopt. Wij zijn trots op IS. Is er iemand die wil sterven in zijn woede?!!”
Dit soort kreten van C. is voorlopig verleden tijd, in elk geval op Twitter en andere sociale media. C. zit vooralsnog vast. Maar of zijn aanhang zich hierdoor laat temperen, is vooralsnog koffiedik kijken.
Volgende week deel 2: de terugkeer van de angst voor de jihad.