Economie

Ryanair komt met tickets voor zakelijke markt

DUBLIN (ANP). De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair probeert de zakenreiziger te lokken met een wat duurder ticket, dat meer comfort en flexibiliteit biedt. Dat maakte de grootste prijsvechter van Europa woensdag bekend.

27 August 2014 10:07Gewijzigd op 15 November 2020 12:33

Met Ryanair Business Plus kunnen passagiers sneller inchecken en instappen, krijgen zij ruimere stoelen en mogen zij meer handbagage meenemen. Ook kunnen zij op de dag van vertrek nog zonder extra kosten hun reisschema aanpassen, mits er plaats is op een eerdere of latere vlucht.

Behalve om de lage ticketprijzen staat Ryanair bekend om zijn lage serviceniveau. Het bedrijf probeert dat imago te verbeteren, om na de prijsbewuste vakantieganger ook de doorgaans wat kritischere zakenreiziger voor zich te winnen. Op de zakelijke markt verdienen concurrenten als Air France-KLM en Lufthansa het leeuwendeel van hun geld.

Ryanair is met ruim 80 miljoen klanten per jaar de grootste vervoerder van luchtpassagiers binnen Europa. Het bedrijf stelt overigens dat de meer dan 300 Boeing 737’s waarmee het vliegt, nu al voor een kwart zijn gevuld met mensen die voor hun werk op reis zijn.

De aanval van Ryanair in het zakensegment valt samen met een offensief dat Air France-KLM en Lufthansa voorbereiden op de toeristenmarkt. Beide maatschappijen broeden op plannen om marktaandeel terug te winnen door het aanbod aan goedkopere Europese vluchten via hun budgetdochters uit te breiden.

De Ierse luchtvervoerder liet ook weten dat het een bod zal uitbrengen op Cyprus Airways. Marketingdirecteur Kenny Jacobs zei tegen persbureau Bloomberg dat een overname van het Cypriotische staatsbedrijf een uitbreiding zou betekenen in „een zeer interessant deel van Europa met makkelijke verbindingen met het Midden-Oosten”.

Topman Michael O’Leary bevestigde vorige week al dat Ryanair geïnteresseerd is in Cyprus Airways. Het zou de tweede volledige overname worden in de 29-jarige geschiedenis van het bedrijf. In 2003 kocht Ryanair prijsvechter Buzz van KLM. De beoogde inlijving van Aer Lingus stuitte op mededingingsbezwaren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer