Geen kippenhok in Kanis zonder te heien
KANIS. Voorzichtigheid is geboden wil je niet te water raken bij het naderen van Kanis, in het hart van het Utrechts-Hollandse Veenweidegebied. Rechts ligt een sloot, links een brede wetering. Kanis ligt rond, in én onder water. De gemeente Woerden luidt de noodklok.
Hoog torent de Sint-Hippolytuskerk uit boven de voormalige rooms-katholieke enclave. Het gehucht telt 400 inwoners, 7 straten, 3 bedrijven en 1 café.
In het zuiden van het dorp, met zicht op Kamerik, wonen Joop en Nel Bouwman in hun eengezinswoning. Vierentwintig heipalen van 13 meter en een betonnen kop stutten huis en garage, weet Joop. „Een vierde van de woningkosten zit onder de grond. Twee derde van de palen zakte tijdens het heien zo in de grond. Die rusten op een zandplaat.”
Het heien is in het zompige veengebied een absolute noodzaak. Zonder heipalen zakken bouwwerken als een lepel in de pudding.
Bouwman heeft daar een mooi voorbeeld van. „Zo’n twaalf jaar geleden heeft de gemeente hier in de Roerdompstraat een watertank ingegraven om daar overtollig water in op te slaan. Dat gebeurde echter zonder te onderheien.”
De gevolgen zijn dramatisch. De tank drukt op de bodem, zeker als deze is gevuld met water. Op de hoek van de Kievitstraat en de linkerkant van de Roerdompstraat liggen daardoor de parkeerplaatsen tegenover de huizen onder het niveau van de nabijgelegen sloot. Gevolg: op de parkeerplaatsen staat, zeker in de huidige regenachtige tijden, continu een laag water.
Ook zonder watertank zakken de straten wel. „Toen we hier 32 jaar geleden kwamen wonen, lag de straat net zo hoog als het huis. Inmiddels is de straat 80 centimeter gezakt, 2,5 centimeter per jaar. Verderop, op de hoek bij de watertank, is de straat wel 1,25 meter gezakt. Je kunt hier nog geen kippenhok bouwen zonder te heien”, zegt de gepensioneerde bouwvakker.
Bouwman loopt mee naar de plassen van de buren in de straat. Hij wijst ook op de woningen van de nummers 15 en 16. „De funderingen van de huizen zijn gewoon zichtbaar. Je ziet wel hoe sterk het hier is verzakt. Vijf treden van zeker zo’n 20 centimeter”, zegt hij, terwijl de regen de plassen op de parkeerplaats verder aanvult. De straat ligt er rommelig bij; voortuinen, paden en trottoirtegels zijn verzakt.
De gemeente Woerden, waartoe Kanis behoort, luidde vorige week de noodklok. Zij kondigde een bijeenkomst op 11 september aan, waarop allerlei experts hun hopelijk creatieve oplossingen kunnen aandragen.
Woerden legt al jaren wegen aan op piepschuim of vulkanisch puinsteen. De onderhouds- en afschrijvingskosten liggen ver boven het landelijk gemiddelde.
Bouwman kent het voorbeeld van Kamerikse wegen op piepschuim. „Maar ook die zijn wel een halve meter gezakt”, zo geeft hij met zijn handen aan.
De Woerdense beleidsambtenaar Van Bodegraven deed eerder de suggestie om de grond af te graven en dan een betonnen plaat aan te leggen, zodat er een bewegende ondergrond ontstaat.
Bouwman heeft een variant hierop: „Misschien moeten ze hier zand storten en dat met palen onderheien. Dat hebben ze met de A2 ook gedaan. En die ligt bij mijn weten zo vast als een huis.” Deze snelweg loopt door het Veenweidegebied.
Bouwman ziet uit naar het groot onderhoud van de straten in Kanis, dat eind volgend jaar moet beginnen. „Onze buren in de straat willen weleens normaal uitstappen op de parkeerplaats, zonder met hun enkels in het water te hoeven staan.”