Accor groeit rond Middellandse Zee
PARIJS (ANP/BLOOMBERG). Hotelexploitant Accor, het moederbedrijf van de ook in Nederland actieve ketens Sofitel, Novotel en Ibis, heeft in de eerste 6 maanden van het jaar volop geprofiteerd van een groeiende vraag naar bedden rond de Middellandse Zee. Ook groei in Afrika en Noord- en Latijns-Amerika stuwde het bedrijfsresultaat. Dat blijkt uit de cijfers die het Franse bedrijf dinsdag presenteerde.
Accor, dat ook stevig sneed in de kosten, zag de operationele winst in de eerste 6 maanden van het jaar uitkomen op 219 miljoen euro, tegenover 191 miljoen euro een jaar eerder. Het resultaat over het eerste halfjaar overtrof de verwachtingen van analisten. De nettowinst van Accor verdubbelde bijna naar 60 miljoen euro, terwijl de totale omzet met krap 2 procent daalde naar 2,6 miljard euro.
Accor nam eerder dit jaar nog voor circa 900 miljoen euro aan hotels over. Onder meer kocht het 19 hotels in Nederland. Het concern verwacht over het hele jaar een operationele winst die uitkomt tussen 575 en 595 miljoen euro.