Prof. Van den Belt: Navolging betekent dat je eraan gaat
HOEVELAKEN. „Er is geen verschil tussen ”de navolging van Christus” en ”het volgen van Jezus”, aldus prof. dr. H. van den Belt.
De bijzonder hoogleraar gereformeerde godgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit Groningen sprak zaterdagavond tijdens een avond van Kom Ook in Hoevelaken voor ongeveer 200 christelijke jongeren.
Het thema van zijn toespraak was: ”Jezus volgen”. Hij merkte op dat ”Jezus volgen” hetzelfde is als ”de navolging van Christus”. „Het laatste klinkt reformatorischer, maar er zit geen verschil tussen.” Hij wees er ook op dat de titel van een boek als ”Komst en welkomst tot Jezus Christus” van John Bunyan velen niet zo reformatorisch in de oren klinkt, evenmin als ”Halleluja over het genadeverbond” van Wilhelmus à Brakel.
De hoogleraar noemde twee boeken over het volgen van Christus met waardering, een oude en een nieuwere uitgave: ”De navolging van Christus” van Thomas a Kempis en ”Navolging” van Dietrich Bonhoeffer.
Het laatste boek benadrukt dat genade niet goedkoop is maar juist duur, en navolging van Christus vereist. Het volgen van Jezus is van het allergrootste belang, aldus prof. Van den Belt. „In de eeuwigheid kun je alleen maar bij de Heere Jezus zijn als je Hem in dit leven volgt.”
Als uitgangspunt voor zijn toespraak nam prof. Van den Belt Lukas 9:23: „Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij.” Alle mensen worden door Christus uitgenodigd om Hem te volgen, ook al wil niemand dat uit zichzelf.
Verlangen
De hoogleraar wilde de woorden van de tekst echter niet vanuit de dogmatiek ontkrachten. „De Heere Jezus vraagt of er iemand naar verlangt om Hem te volgen. We worden uitgenodigd, maar het gaat niet zomaar. We moeten bedenken wat het Hem gekost heeft.” Vervolgens noemde hij de rijke jongeling, die Jezus niet wilde volgen omdat het hem te veel kostte.
Prof. Van den Belt noemde, om praktisch richting te geven, de drie dingen die Jezus Zelf verbindt aan het volgen van Hem. Het eerste is zelfverloochening. „Daarmee begint de navolging. Het betekent nee zeggen tegen jezelf. Het geheim van de navolging is misschien wel dat je niet op jezelf gefocust bent. Hier zit de grote weerstand. Er is angst om het eigen leven op te geven. Jezus zegt: Geef je zonden maar hier.”
Volgen
Het tweede punt is het opnemen van het kruis. Dat is iets anders dan het volhouden van het lijden. „De luisteraars van toen konden alleen maar denken aan die vreselijke straf van kruisiging. Het geeft ongeveer hetzelfde gevoel als de onthoofding van James Foley nu. Het volgen van Jezus betekent dat je eraan gaat. Er zijn ook nu mensen die er in moeilijke omstandigheden alles voor overhebben om de Heere Jezus te volgen, wetend dat het lijden van nu niet opweegt tegen de heerlijkheid in het eeuwige leven.”
Ten slotte gaf de hoogleraar aan dat het volgen nooit ophoudt. „Het is niet het ene moment ja en het andere moment nee. Het gaat om een vast voornemen om Hem te blijven volgen. Wie volhardt tot het einde zal zalig worden.”