Lezen van papier maakt meer indruk dan verhaal op e-reader
STAVANGER. Van lezen op papier onthoud je meer dan van lezen op een e-reader. Dat blijkt uit een Noors onderzoek waarvan boekblad.nl woensdag verslag deed op zijn website.
Als die conclusie klopt, heeft dat gevolgen voor het beleid van uitgevers: schoolboeken zouden dan altijd op papier moeten verschijnen, net als stichtelijke en meditatieve teksten, omdat zo de inhoud van zulke teksten beter blijft hangen.
Hoofdonderzoeker Anne Mangen, verbonden aan de Stavanger Universiteit in Noorwegen: „We moeten een antwoord vinden op de vraag welke teksten geschikt zijn om digitaal te lezen, en voor welke teksten de lezer echt een papieren versie nodig heeft. Dat is heel interessant om te onderzoeken.”
Mangen ontdekte dat lezers die een verhaal op een e-reader lezen, minder van de plot onthouden dan lezers die hetzelfde verhaal op papier lezen. Volgens haar komt dat door de tastbare, vaste plek van een tekst op papier.
Zelf had ze ook andere emotionele reacties verwacht bij de lezers. Uit haar eerdere onderzoek, met nieuwsberichten, bleek dat lezers die zo’n bericht op papier lazen emotioneel veel meer betrokken waren bij het stuk dan lezers die het bericht op een tablet zagen. Bij verhalen bleek dat niet het geval.
Mangens onderzoek maakt deel uit van een bredere navorsing naar de invloed van digitalisering. Al eerder ontdekte ze dat scholieren die een tekst op papier hadden gelezen, beter scoorden bij de test dan scholieren die dezelfde tekst digitaal hadden gelezen.