Economie

Rabobank helpt telers door Russische winter

UTRECHT (ANP). Rabobank neemt maatregelen om zakelijke klanten die in de problemen komen door Ruslands boycot van Europese groente en fruit „door de Russische winter heen te helpen”. Dat heeft Rinus Minderhoud, bestuursvoorzitter van Rabobank, donderdag gezegd bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

21 August 2014 11:52Gewijzigd op 15 November 2020 12:28
Rinus Minderhoud. beeld ANP
Rinus Minderhoud. beeld ANP

Rabobank heeft veel telers in de Nederlandse glastuinbouw als klant. Enkele tientallen van hen lijken nu te maken te hebben met acute liquiditeitsproblemen, doordat zij veel geld hebben geïnvesteerd in hun oogst maar niet de volledige opbrengst daarvan kunnen binnenhalen.

De bank gaat met hen in gesprek. Bedrijven die „in de kern gezond” zijn, kunnen rekenen op steun. Hierbij moet worden gedacht aan het verlenen van uitstel van rentebetalingen of het gedeeltelijk financieren van eventuele verliezen.

Financieel directeur Bert Bruggink vindt het nog te vroeg om een inschatting te maken van de strop waar Rabobank tegenaan loopt als gevolg van de sancties. Naarmate de boycot langer duurt kunnen meer ondernemers in de problemen komen.

Rabobank vindt het positief dat de politiek in Den Haag en Brussel snel tot actie zijn overgegaan om de economische schade beperkt te houden. Maar de compensatie die door de EU is toegezegd van 125 miljoen euro Europabreed, is naar de mening van Bruggink veel te weinig. De bank is daarom druk in overleg met de Nederlandse overheid over mogelijke extra steun. „De tuinbouw en ook de transport behoren toch bij de topsectoren van de Nederlandse economie”, benadrukt Bruggink.

De Russische boycot treft nu vooral telers van tomaten, komkommers en paprika’s. Als de importstop een jaar duurt, lopen die een omzet mis van 150 miljoen euro. Ook de perenexport loopt naar schatting veel omzet mis, op jaarbasis zo’n 40 miljoen. 85 procent van de bedrijven in deze branches is klant bij de Rabobank, aldus Bruggink.

De Nederlandse tuinbouw kampte afgelopen jaren al met problemen, onder meer als gevolg van de crisis die ontstond door de uitbraak van de EHEC-bacterie. De Rabobank heeft daardoor al veel verliezen moeten incasseren in deze branche. De laatste maanden leek het weer wat beter te gaan. De bank had daarom juist „lichte hoop” in de tweede helft van dit jaar jaar en volgend jaar weer voorzieningen te kunnen laten vrijvallen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer