Facebookactie voor herdenking Market Garden
ELST (ANP). In september zijn er honderden kleine en grote evenementen om te herdenken dat het 70 jaar geleden is dat de geallieerde operatie Market Garden ervoor zorgde dat een deel van Nederland werd bevrijd. Om al die plechtigheden onder de aandacht te brengen, start zaterdag de landelijke campagne Ooggetuigen Gezocht.
In heel Nederland worden naast affiches kleine, langwerpige flyers verspreid. Op de voorkant staan de ogen van iemand die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt en op de achterkant staat zijn of haar verhaal over de bevrijding in september 1944. Het is de bedoeling dat jongeren de ‘oude ogen’ voor hun eigen gezicht houden en daar een foto van maken. Die foto kunnen ze plaatsen op Facebook met daarbij in één zin wat vrijheid betekent. De foto hoeft niet per se een ‘selfie’ te zijn.
Doel van de campagne is vooral jongeren meer te betrekken bij het belang van Market Garden, zegt een woordvoerder van organisator Stichting Liberation Route Europe. „Veel jongeren kijken je met glazige ogen aan als je over Market Garden begint. Het is belangrijk dat zij beseffen dat vrijheid in Nederland niet vanzelfsprekend was en is.”
De actie is al te zien op Facebook. Zaterdag is de fysieke aftrap in Venlo, Eindhoven en Den Bosch. Later volgt nog een rijtour door andere steden.