Binnenland

SWOV: verhogen brommerleeftijd scheelt doden

Het verkeersonderzoeksinstituut SWOV voorspelt dat het verhogen van de brommerleeftijd een positief effect heeft op het aantal verkeersdoden. Het instituut heeft berekend dat de verhoging van 16 naar 17 jaar, 28 levens per jaar kan redden.

ANP
9 January 2004 16:26Gewijzigd op 14 November 2020 00:52

Een 17–jarige staat voor de keuze of voor een brommer of voor een auto te kiezen. „De verwachting is dat de meeste jongeren voor een auto zullen gaan", zei een woordvoerder vrijdag. Van de minister mogen 17–jarigen al beginnen met rijlessen. Een auto is een veiliger voertuig. De bestuurder is minder kwetsbaar. De bromfiets heeft een behoorlijk hoog slachtofferrisico, licht hij toe.

Het SWOV vindt wel dat het opleidingstraject van autorijders moet worden verbeterd, zodat er „veiligere bestuurders worden afgeleverd". Jonge bestuurders dienen na het behalen van hun rijbewijs te worden begeleid. Zij zijn namelijk relatief vaak betrokken bij een ongeval.

Het SWOV is een voorstander van het verhogen van de brommerleeftijd naar 18 jaar. Dat zou jaarlijks meer dan vijftig doden schelen. 3VO is het met het instituut eens. De verkeersveiligheidsorganisatie komt alleen met een andere berekening. Volgens een woordvoerster zou de verhoging van een jaar zeventien levens redden en twee jaar 44.

Minister Peijs van Verkeer stelde vrijdag een pakket maatregelen voor die het aantal verkeersslachtoffers moet terugdringen. Het verhogen van de brommerleeftijd is een van de voorstellen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer