Zwangere verstekeling achter in truck
ELSLOO. Nederlandse vrachtwagenchauffeurs maken zich steeds meer zorgen over verstekelingen die in hun truck proberen te klimmen. Om zo Engeland te bereiken. Verladersorganisatie EVO luidt de noodklok.
De Nederlandse trucker wist niet wat hem overkwam. Tijdens een stop in Engeland hoorde hij een jaar geleden achter in zijn tankwagen klopgeluiden. De gealarmeerde chauffeur, in dienst bij transportbedrijf Limpens in Elsloo (bij Maastricht), schakelde de politie in. Die deed een bizarre vondst. „Uit de tank kropen twaalf Aziaten. Onder wie een zwangere vrouw”, vertelt Jacques Querelle, veiligheidsfunctionaris bij Limpens. Het bedrijft telt negentig vrachtwagens en rijdt veel op Engeland.
Mensonterend
De chauffeur moest even slikken. „Het is een ervaren jongen, maar hij was behoorlijk van de kaart. Al die ellende die uit zo’n tank kruipt. Mensonterend. Hoe wanhopig moet je wezen om in een tankoplegger te kruipen?”
Het incident leverde het bedrijf een flinke strop op, zegt Querelle. „De tank was geladen met 25.000 kilo plastic korrels, ter waarde van 50.000 euro. Daar hebben de vluchtelingen een uur of tien op gelegen. Ze deden hun behoefte, maakten er een rotzooi van. Van de korrels zouden colaflessen gemaakt worden. Maar de lading was niet meer bruikbaar. Verder kreeg ons bedrijf van de Britse douane een boete van duizenden euro’s, omdat we niet konden aantonen dat we er alles aan hadden gedaan om te voorkomen dat verstekelingen in de tank zouden kruipen.”
Nederlandse transportbedrijven kampen steeds meer met onder anderen Afrikaanse vluchtelingen die achter in vrachtwagens klimmen of dat proberen om zo in Engeland te komen. Afgelopen woensdag nog werden vier vermoedelijk Albanese mannen aangehouden. Ze hadden zich verstopt in een truck die vanuit Vlaardingen per veerboot naar Engeland zou vertrekken.
Verladersorganisatie EVO kreeg de afgelopen maanden tientallen meldingen over verstekelingen. „Een duidelijke toename in vergelijking met voorgaande jaren”, zegt zegsman Raymond Mens. „Het is al langer bekend dat internationale vluchtelingenstromen dit jaar een record hebben bereikt.”
Zeker bij de Franse havenstad Calais speelt het probleem. Daarvandaan gaan veerboten naar het Engelse Dover. „Op de weg naar het haventerrein in Calais rijden vrachtwagens langzaam, bijvoorbeeld 5 kilometer per uur. Vluchtelingen wachten hun kans af. Ze forceren de achterdeur, maken een zeil stuk, en proberen in de vrachtwagen te klimmen. Ze proberen zich zelfs onder een vrachtwagen te verschuilen. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Niemand wil dat er slachtoffers vallen.”
Transportbedrijven breken zich het hoofd over de verstekelingen. „Veel bedrijven plakken maar een sticker ”gevaarlijke goederen” op de oplegger, al vervoeren ze geen gevaarlijke stoffen. In de hoop dat vluchtelingen zich wel twee keer bedenken voordat ze in een vrachtwagen klimmen.”
EVO geeft tips om de verstekelingen te weren. „Maak vanaf Gent, in België, geen stops meer tot de boot in Calais. Zorg dat de laadklep of deur niet tussentijds wordt geopend. Bekijk regelmatig het zeil van de oplegger. Controleer voordat je de boot oprijdt de deuren, het dak en de onderkant van de truck.”
Het is de organisatie een doorn in het oog dat bedrijven boetes krijgen opgelegd, ondanks het feit dat een chauffeur zelf de autoriteiten inschakelt. „De Britten zouden boetes moeten kwijtschelden als een bedrijf zelf melding maakt van illegalen in de vrachtwagen.” EVO trekt over de kwestie aan de bel bij CDA-Europarlementariër Van de Camp, lid van de transportcommissie van het Europees Parlement.
Brutaler
Intussen loopt het bij Calais „gigantisch uit de hand”, stelt veiligheidsman Querelle. „De vluchtelingen lopen met tientallen langs de snelweg. Ze hebben niets te verliezen, willen koste wat het kost in Engeland komen. Ze worden steeds brutaler. Pas ontdekte een van onze chauffeurs dat iemand in een tank wilde klimmen. Toen hij die weg wilde sturen, zou een groepje andere vluchtelingen hem te lijf gaan. De chauffeur is gauw weer in zijn cabine gesprongen. De Franse politie laat zich mondjesmaat zien. Zij zitten ook met de handen in het haar. Soms vegen ze een vluchtelingenkamp schoon.” Een oplossing is niet eenvoudig, denkt hij. „Engeland zou de wet zo moeten aanpassen dat een vluchteling niet automatisch in het land kan blijven. Mensensmokkelaars moeten worden aangepakt. Het mooiste zou zijn dat de situatie in de landen waar de vluchtelingen vandaan komen, beter wordt.”