Ambachtelijk ijs in de lift
ROTTERDAM (ANP). Het gaat goed met de verkoop van het ambachtelijk ijs. Dit jaar noteren de ijsmakers door het aanhoudend mooie weer een topseizoen, en tegelijkertijd constateren ze een forse groei van het aantal ijssalons. Dat verdubbelde afgelopen 8 jaar tot rond de 600, weet het IJscentrum in Wageningen.
Hoeveel ambachtelijk ijs er precies wordt weggelikt, is niet bekend, maar Jacques Vos van het IJscentrum schat in dat de totale ijsconsumptie niet is toegenomen. „Daaruit trek ik de conclusie dat de ambachtelijke ijsbereiders dat afsnoepen van de industrie die 90 procent van de ijsverkoop in handen heeft”, aldus Vos.
De toenemende populariteit van het ‘echte ijsje’ heeft volgens kenners verschillende oorzaken. Volgens Vos wordt de consument zich steeds bewuster van wat hij eet: „Daarin draait het steeds meer om puur, vers en het liefst ambachtelijk. Dat is toch wat anders dan het ijsje waarin allerlei stoffen zitten die het maandenlang goed moeten houden.”
Volgens voorzitter Eeuwe de Jong van de Vereniging van Ambachtelijk IJsbereiders (VAIJ) ligt het allemaal in het verlengde van de populariteit van streekproducten en de waardering bij mensen voor kleinschaligheid: „Mensen hebben wel wat met ondernemers die in brede zin het aloude ambacht uitoefenen. En dat heeft dan ook een positief effect op de ijsbereiders.”
De laatste 4 jaar waren het magere tijden voor ijssalons. „Wie er één was begonnen, moest echt hard werken om het allemaal voor elkaar te krijgen”, weet Vos. „Daarom zijn ijssalons er steeds meer bij gaan doen”, vertelt Folkher Langejans van Valmar Benelux, leverancier van ijsbereidingsapparatuur. „Je ziet steeds meer salons die naast ijs ook chocolade of patisserie verkopen om het seizoen te verlengen om dus voldoende omzet te halen.”