C2: voor jeugd met sportieve rijstijl

De nieuwe C2 is het derde schot dat Citroën op het compacte segment afvuurt. Na de C3 en de C3 Pluriël wordt met de C2 het slotoffensief ingezet. En wie meent dat Citroën voor de derde keer uit hetzelfde vaatje tapt, heeft het mis.

Arno Witvliet
9 January 2004 12:58Gewijzigd op 14 November 2020 00:52
De C2 mikt met zijn strakke lijnvoering vooral op jongeren met een sportieve rijstijl. De Fransoos kenmerkt zich door lekker dik uitgeklopte wielkasten en eigenwijze hoekige zijruiten die ten opzichte van de portierramen uit het lood staan. Foto’s RD, Ant
De C2 mikt met zijn strakke lijnvoering vooral op jongeren met een sportieve rijstijl. De Fransoos kenmerkt zich door lekker dik uitgeklopte wielkasten en eigenwijze hoekige zijruiten die ten opzichte van de portierramen uit het lood staan. Foto’s RD, Ant

De voorganger van het trio C2, C3 en C3 Pluriël, de Saxo, is nooit een spectaculaire auto geweest. Deze compacte Fransoos stamde nog uit het tijdperk waarin Citroën onder de vleugels van Peugeot amper meer kon dan aanpassen van modellen uit de Peugeot-stal. De Saxo was dan ook niets meer of minder dan een stilistisch aangepaste Peugeot 106 die via een ander distributiekanaal aan de man werd gebracht.

De tijden van de Saxo zijn echter allang voorbij. Citroën heeft vandaag de dag weer alle vrijheid om aansprekende modellen te ontwikkelen. De consument weet de huidige generatie Citroëns op waarde te schatten. De verkoopcijfers spreken duidelijke taal.

Ronder en boller

De nieuwe Citroën C2 is niet zomaar een tweedeursvariant van de C3. Citroën heeft voor de bewerking van het compacte segment gekozen voor drie verschillende modellen die elk een eigen doelgroep moeten aanspreken. Zo is de vriendelijk ogende C3 vooral een praktisch en comfortabel vervoermiddel voor gezinnen. De hippe C3 Pluriël met zijn slimme dakconstructie is eerst en vooral een leuke auto voor erbij, terwijl de C2 met zijn strakke en lijnvoering vooral mikt op jongeren die een sportieve rijstijl aanhangen. De C2 ziet er dan ook heel anders uit dan de C3, die ronder en boller vormgegeven is. De Fransoos kenmerkt zich door lekker dik uitgeklopte wielkasten en eigenwijs hoekige zijruiten die ten opzichte van de portierramen uit het lood staan.

De C2 wordt aangedreven door dezelfde krachtbronnen als die voor de C3 beschikbaar zijn. De consument kan kiezen uit een drietal benzinemotoren, maar ook voor een moderne, direct ingespoten turbodieselmotor. De geteste C2 wordt aangedreven door deze 1,4 liter metende viercilinder, die goed is voor een maximumvermogen van 50 kW/70 pk. Daarmee is de C2 uitstekend bediend. De krachtbron toont zich mooi soepel en helpt de Citroën aan keurige prestaties. In 13,5 seconden rijdt de auto vanuit stilstand 100 km/u, en de maximumsnelheid is 166 km/u. Geen indrukwekkende cijfers, maar dat neemt niet weg dat de motor door zijn trekkracht over de gehele toerenlinie goed bij de les is. Veelvuldig schakelen is dan ook onnodig. Minpunt is dat de krachtbron zich nadrukkelijk laat horen wanneer de acceleratie wordt ingezet. Bij een constant toerental keert gelukkig weer een aangenaam geluidsniveau terug. Eveneens aangenaam is de spaarzaamheid waarmee de auto met dieselolie omspringt. Gemiddeld kom je met de C2 1.4 HDi per liter brandstof 18,6 kilometer verder.

Koetswerk

De Citroën C2 rust op dezelfde bodemplaat als de C3, met dit verschil dat de wielbasis een stuk is ingekort. De wielen staan zover mogelijk naar de hoeken van de carrosserie geplaatst, wat veel goeds belooft voor het weggedrag. En dat maakt de C2 dan ook waar. De auto is stukken minder comfortabel geveerd dan de C3, maar stelt daar een stevige portie dynamiek tegenover. De C2 laat zich met veel plezier over een bochtig traject sturen, waarbij opvalt dat de carrosserie mooi vlak blijft en onderstuur amper de kop opsteekt.

De C2 stuurt bovendien lekker stevig en direct en beantwoordt daarmee aan de sportieve aspiraties van de auto. De versnellingsbak kenmerkt zich verder door prettig korte slagen en een trefzekere bediening. De C2 is stevig geveerd, wat betekent dat oneffenheden in het wegdek behoorlijk duidelijk worden doorgegeven aan de inzittenden. Voor wie dat bezwaarlijk vindt, is er de C3.

De C2 is een stuk kleiner dan de vijfdeurs C3. Voorin merk je dat niet echt en valt het bovendien op dat het dashboard, in tegenstelling tot het koetswerk, identiek is aan dat van de C3 en C3 Pluriël. Het geheel ziet er leuk uit, maar biedt helaas wat weinig opbergmogelijkheden. Pluspunt van de C2 is de lekker diepe zit, wat goed aansluit bij het sportieve karakter van de auto. De stoelen zijn behoorlijk goed verstelbaar en bieden ruim voldoende ondersteuning. De C2 is achterin aan de krappe kant, maar de duurdere uitvoeringen compenseren het gebrek aan beenruimte voor een deel door de separaat verschuifbare en opklapbare achterbankzittingen. Wel wordt de toch al beperkte laadruimte van 224 liter hierdoor verkleind tot 166 liter.

Ander karakter

De Citroën C2 is een geslaagde nieuwkomer die ten opzichte van de C3 niet alleen een ander uiterlijk, maar ook een ander karakter heeft. Met de komst van de C2 heeft Citroën in het lucratieve compacte segment een breed en attractief aanbod. De C2 is leuk vormgegeven, competitief geprijsd en rijdt bovendien prima. Keerzijde is de beperkte ruimte achterin. Voor wie dat onoverkomelijk is, staat er in dezelfde showroom een prima alternatief.

Waardering:

Plus onderstel, krachtbron, verbruik, verschuifbare achterbank

Min ruimte achterin

Techniek

Cilinderinhoud: 1398 cc; maximumvermogen: 50 kW/70 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 150 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 13,5 seconden; topsnelheid: 166 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 3660 mm; breedte: 1660 mm; hoogte: 1460 mm; wielbasis: 2310 mm; gewicht: 971 kilogram; inhoud bagageruimte: 166-224 liter; brandstoftank: 41 liter; Citroën C2: vanaf 10.990 euro; Citroën C2 1.4 HDi Ligne Prestige: 16.290 euro.

Alternatieven

Ford Fiesta 1.4 TDCi Core:

16.150 euro

De Fiesta is voorzien van dezelfde motor als de Citroën, maar is wel een stuk ruimer dan de Fransoos. Rijdt en stuurt overigens net als de Citroën uitstekend.

Nissan Micra 1.5dci 60 kW Tekna:

16.920 euro

Nissan Micra stond altijd voor degelijk, maar saai. Dat degelijke is gebleven. Het saaie is verdwenen. Met de 1.5 liter common rail diesel van Renault onder de kap is de Micra een lekker fitte auto.

Seat Ibiza 1.9 SDI Stella:

16.050 euro

De Seat ziet er goed uit, is uitstekend afgewerkt en bovendien behoorlijk ruim. Minpunt is de prijs. Met deze inmiddels wat gedateerde diesel onder de kap kun je de overige drie bij lange na niet bijbenen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer