Technostrategie Lego mislukt
Lego gaat zich weer toeleggen op waar het ooit mee begon: steentjes. De strategie om ook met verkoop van onder meer computerspelletjes geld te verdienen heeft niet gewerkt. Topman Poul Plougmann verlaat het bedrijf met onmiddellijke ingang. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.
De Deense speelgoedfabrikant heeft een teleurstellend jaar achter de rug. 2003 werd afgesloten met een verlies van 1,4 miljard Deense kroon (174 miljoen euro). De omzet kelderde liefst 25 procent naar 8,5 miljard kroon (1,1 miljard euro). De kerstverkopen verliepen dramatisch.
Lego werd in 1938 opgericht en boekte in 1998 voor het eerst verlies. Met adjunct-directeur Plougmann probeerde Lego de afgelopen jaren een antwoord te vinden op allerlei technologische ontwikkelingen in speelgoedland. Het bedrijf probeerde te groeien door ook totaal andere producten zoals videogames op de markt te brengen, maar het bleek niet opgewassen tegen de concurrentie van andere ondernemingen.
Opvallend genoeg ging de verkoop van de bekende legosteentjes vorig jaar wel omhoog. Er was zelfs sprake van een verdubbeling.