IMK biedt met ”1-5-5” eerstehulplijn voor mkb’er in nood
Voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) is er sinds kort een eerstehulplijn. Ondernemers die in (financieel) zwaar weer verkeren of daarin terecht dreigen te komen, kunnen bellen voor advies. Het motto: ”1-5-5, red-een-bedrijf”.
Het koeriersbedrijf dat Alex Veen twee jaar geleden begon en dat de naam Zzzoof draagt, groeit. Met de omzet namen voor de Arnhemmer echter ook de zorgen toe. „Ik had een financiële buffer nodig.” Veen belde 088-9990155, adviseur Paul Verhoeven van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) reikte hem mogelijke oplossingen aan.
„Alex Veen was er mooi op tijd bij”, zegt Verhoeven. „Veel ondernemers zoeken te laat hulp. Ze moeten concluderen dat ze al twee of drie jaar eerder een goed gesprek hadden moeten hebben. Er wordt te lang gewacht voordat met een externe deskundige wordt gesproken over de ontwikkeling van het bedrijf en problemen met bedrijfsvoering, commercie of financiën.”
„Een goed gesprek is er overigens vaak wel geweest, met de eigen accountant. De kern van het verhaal is dan: het komt vast wel goed als we het zo en zo aanpakken. Niet zelden is het optimisme te groot”, aldus de IMK-adviseur. „Na één, twee jaar blijkt het toch anders te liggen en zijn rigoureuze stappen noodzakelijk. Pappen en nathouden kan tot verergering leiden.”
Verhoeven neemt het accountants niet kwalijk. „Die doen hun uiterste best. Ze baseren zich echter vaak op ervaringen met andere bedrijven. Onder hun vele klanten zijn er misschien maar een paar die er slecht voor staan. Accountants hebben ook niet alle regelingen voor financiële hulpverlening op hun netvlies. Het is toch beter dat er een extern iemand bij komt, die niet alleen naar de cijfers kijkt maar ook specifieke omstandigheden van de sector kent.”
Vroegsignalering
Han Dieperink, algemeen directeur van het IMK, duidt 1-5-5 aan als een vorm van „vroegsignalering.” „Het is van essentieel belang om ondernemers die het moeilijk hebben eerder in beeld te krijgen. Ze hebben behoefte aan een ervaren adviseur die de juiste analyse maakt en effectieve oplossingen aanbeveelt. Een omvallend bedrijf kost de gemeenschap veel geld. Het aantal bijstands- en andere uitkeringen neemt toe. De enorme bedragen die daarmee gemoeid zijn, drukken zwaar op gemeentelijke budgetten. Als we er tijdig bij zijn, kan het tij vaak nog worden gekeerd.”
Ondernemers adviseren en begeleiden is al tientallen jaren kernactiviteit van het IMK, onder meer voor gemeentelijke BBZ-regelingen (Besluit bijstandverlening zelfstandigen). „Als 1-5-5 niet tot een oplossing of doorstart leidt, kan via ons noodloket uiteindelijk ook het schuldhulpverleningstraject voor gewezen ondernemers gerichter worden opgestart”, aldus Dieperink.
De hulplijn is drempelverlagend bedoeld. Verhoeven: „Als het met je bedrijf wat minder loopt, kom dan eens vrijblijvend praten voordat alleen nog maar harde middelen mogelijk zijn en je wellicht gedwongen moet stoppen. Niet de slechtste ondernemers vragen om advies.”
Cirkel
Alex Veen heeft sinds oktober 2012 een bedrijf in duurzame lokale logistiek, waarvoor hij enkele bussen op groen gas, een elektrische auto en elektrische scooters heeft rijden. Samen met vier medewerkers bezorgt hij pakketten en pallets in Arnhem en directe omgeving, sinds kort ook in de regio Apeldoorn. „Koelkasten, rolcontainers, wijn, alles wat je in een flinke bus kunt krijgen, vervoeren we.” Wel op korte afstanden, daarop zijn duurzame voertuigen het efficiëntst.
Twee op de drie opdrachten krijgt Zzzoof van kleine klanten. „Dat is een zwak punt van ons bedrijf”, beseft Veen. „Facturen werden niet op tijd betaald, waardoor de situatie dreigde dat ik onvoldoende geld op de bankrekening had staan om aan mijn eigen verplichtingen te kunnen voldoen: de belastingen, het onderhoud van onze auto’s et cetera. Voor je het weet, zit je in een cirkel.”
Bij 1-5-5 informeerde Veen hoe en waar hij extra financiële ruimte kon krijgen. „Financiering vergt nauwkeurige aandacht. Als je de handen vol hebt aan het opstarten van je bedrijf, heb je echter niet twee of drie dagen de tijd om alles haarfijn uit te zoeken, met alle bijbehorende telefoontjes en toegestuurde brochures en papieren. Dat informatietraject vooraf heb ik nu in één klap overgeslagen. Ik kon meteen een beslissing nemen. Met kennis van zaken zette Verhoeven de opties snel op een rij. Een gerichte en onderbouwde aanvraag kon de deur uit en mijn kennis van mogelijkheden is vergroot. En 1-5-5 was heel toegankelijk en direct.”
Werkgelegenheid behouden
Het 1-5-5-noodloket staat inmiddels open voor ondernemers in de gemeenten Arnhem, Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht en in de provincie Friesland (Ondernemersimpuls Fryslân).
Veenendaal is onlangs ook met 1-5-5 in zee gegaan. Wethouder Hollander (Werk en Inkomen): „Het midden- en kleinbedrijf, waaronder zzp’ers, is een belangrijke pijler van de Veenendaalse economie. De werkgelegenheid in het midden- en kleinbedrijf willen we graag stimuleren en behouden. Dit initiatief draagt daar toe bij.”
Paul Verhoeven, adviseur voor Gelderland en Utrecht, ondersteunde in Arnhem sinds de start in januari zeker dertig ondernemers. „In Veenendaal zijn de eerste gesprekken ook al gevoerd.”