Rampjaar voor luchtvaart
AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG). Na drie vliegtuigongelukken kort na elkaar ligt 2014 op koers om het meest rampzalige jaar, wat betreft doden, voor de luchtvaart te worden in 10 jaar tijd. In 1 week stortten in Mali, Taiwan en Oekraïne vliegtuigen om uiteenlopende redenen naar beneden. In totaal kwamen dit jaar al bijna 700 mensen om bij een vliegtuigongeluk
In 2005 eisten vliegtuigrampen 916 levens. De afgelopen jaren waren op jaarbasis minder doden te betreuren, stelde luchtvaartveiligheidsconsultant Ascend Worldwide. Dit jaar steeg na de crash van het McDonnell MD-83-toestel van Air Algérie op het randje van de Sahara, donderdag, het aantal slachtoffers van vliegtuigrampen al tot 680.
Het aantal ongelukken neemt op jaarbasis nog steeds af, benadrukte Paul Hayes van Ascend. „Dodelijke ongevallen komen dusdanig weinig voor dat één of twee ongelukken meer, direct van grote invloed is op de cijfers”, zo nuanceerde hij. Hayes rekende voor dat het dodental door vliegtuigrampen over de eerste 7 maanden van 2014 een optelsom is van 6 incidenten met vliegtuigen met minimaal 14 zitplaatsen. Ter vergelijking, in 2013 kwamen 162 mensen om bij 10 vliegtuigongelukken.
Het totaal aantal incidenten en slachtoffers geeft volgens Hayes geen duidelijk beeld van de veiligheid van vliegen. In een apparte statistiek houdt Ascend daar de gegevens van bij. „Zaken als oorlog of terreurdaden houden wij buiten die statistieken omdat dit niets met de veiligheid heeft te maken”, aldus Hayes. Als voorbeelden noemde Hayes vlucht MH17 die werd neergehaald door een raket. En in Pakistan kwam eerder dit jaar een vrouw om het leven nadat het vliegtuig waarin zij zat onder vuur was genomen.
Volgens de statistieken van de Internationale luchtvaartorganisatie IATA landen per dag wereldwijd 100.000 vliegtuigen zonder noemenswaardige problemen. In 2013 kwam het totaal aantal passagiers dat in een vliegtuig stapte uit op 3 miljard.