Economie

Unilever ziet groei weer vertragen

ROTTERDAM (ANP). Unilever heeft in de eerste helft van 2014 de groei weer zien vertragen. De omzet daalde onder meer door de dure euro, maar ook exclusief dit wisselkoerseffect groeide het levens- en verzorgingsmiddelenconcern minder snel dan vorig jaar. De producent van merken als Becel, Knorr, Ola-ijs, Cif en Dove wist wel de winst op te drijven.

24 July 2014 08:28Gewijzigd op 15 November 2020 12:03

De omzet over de eerste 6 maanden van het jaar kwam 5,5 procent lager uit op 24,1 miljard euro. De onderliggende omzetgroei, exclusief het effect van wisselkoersen en andere onregelmatige kosten, bedroeg 3,7 procent, tegen 5 procent in dezelfde periode vorig jaar. De onderliggende omzetgroei in het tweede kwartaal was 3,8 procent, na 3,6 procent in het eerste kwartaal.

De nettowinst maakte in de eerste 6 maanden van 2014 een sprong van 12 procent tot 3 miljard euro. Het bedrijfsresultaat ging met 13 procent vooruit tot 4,4 miljard euro, onder meer door winst op de verkoop van onderdelen.

Unilever liet weten dat de groei van de markt in opkomende landen „bleef afzwakken”, vooral in Azië. Consumenten gaven minder geld uit aan persoonlijke verzorgingsproducten en levensmiddelen. Financieel topman Jean-Marc Huët zei dat de politieke spanningen in onder meer Thailand en Vietnam Unilever geen goed hebben gedaan. Maar in de regio als geheel is de groei nog steeds stevig, zei Huët. Unilever wist in opkomende landen nog steeds met 6,6 procent te groeien.

De markt in ontwikkelde landen is nog steeds zwak met „nauwelijks tekenen van herstel in Noord-Amerika en Europa”, aldus de onderneming. Voor zover er sprake is van herstel in de Verenigde Staten, is dat „heel onevenwichtig”, aldus Huët. Hij voorziet dan ook in opkomende noch in ontwikkelde landen de komende tijd echte verbetering. In ontwikkelde landen was de groei 0,3 procent over het tweede kwartaal. In Europa stegen de volumes licht, maar daalden de prijzen.

Het concern profiteerde in de afgelopen periode van het laat vallen van Pasen, waardoor de verkopen van levensmiddelen in het tweede kwartaal toenamen. Het goede weer stuwde ook de ijsverkopen, met name van Magnums en Ben & Jerry’s.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer