Eerste Mini’s VDL Nedcar al klaar
BORN (ANP). De autofabriek van VDL Nedcar die donderdag officieel wordt heropend door koning Willem-Alexander, is eigenlijk al weer enige tijd in bedrijf. Volgens Suat Koetloe van vakbond De Unie zijn er al zeker 30 Mini’s de fabriek uitgerold. Het is de bedoeling dat er in het complex in het Limburgse Born vanaf deze maand ruim 100 auto’s per dag gemaakt gaan worden, weet de vakbondsman.
Collega Janny Koppens van FNV zegt dat de productie later dit jaar verder opgevoerd gaat worden. Over een paar jaar moet de productie volgens haar gegevens zo’n 200.000 auto’s per jaar bedragen.
Nedcar sloot in november 2012. Toen rolde de laatste Mitsubishi Colt van de band. Sindsdien is de fabriek grondig verbouwd en geschikt gemaakt voor de productie van Mini’s, een merk van het Duitse BMW. Een woordvoerster van het bedrijf stelt dat de auto’s die de afgelopen periode al zijn gemaakt speciale ‘voorseries’ betreft. Die zouden niet bedoeld zijn voor de verkoop aan klanten. Over de productiedoelstellingen wil de zegsvrouw verder geen uitspraken doen.
Het personeelsbestand van VDL Nedcar is afgelopen periode geleidelijk aan opgevoerd tot zo’n 2200 mensen. In 2012 werkten er nog 1500 medewerkers in de fabriek. Zij kregen van de nieuwe eigenaar VDL allemaal een terugkeergarantie en behoud van loon. Ongeveer 300 medewerkers bleven aan de slag bij het bedrijf voor allerlei voorbereidende werkzaamheden. Een deel van het productiepersoneel kon daarnaast ervaring opdoen bij BMW-fabrieken in het buitenland. Anderen deden bijvoorbeeld tijdelijk vrijwilligerswerk.
VDL, een Eindhovense fabrikant van onder meer bussen en onderdelen voor auto’s en machines, liet onlangs weten het personeelsbestand komende jaren verder te willen uitbreiden tot meer dan 3000 mensen.
Voor de vakbonden is de heropening van Nedcar een „een droom die is uitgekomen”. Het had weinig gescheeld of Nederlands enige grote autofabriek had in 2012 voorgoed de deuren gesloten. Maar na bemoeienis van onder meer Maxime Verhagen, destijds minister van Economische Zaken, kwam er alsnog een doorstart.