Binnenland

Mezzo opent meldpunt voor mantelzorger

DEN HAAG. Mezzo, de belangenvereniging voor mantelzorgers, heeft maandag een meldpunt gelanceerd waar mensen ervaringen kunnen delen –positief en negatief– rond veranderingen die de WMO met zich meebrengt.

Redactie binnenland
14 July 2014 11:38Gewijzigd op 15 November 2020 11:52
Mezzo-directeur Liesbeth Hoogendijk. beeld Mezzo
Mezzo-directeur Liesbeth Hoogendijk. beeld Mezzo

Vanmiddag verrichte D66-fractievoorzitter Pechtold de officiële opening van de website door een eerste bericht in te voeren op meldpuntmantelzorg.nl. De Eerste
Kamer stemde vorige week in met
de wet WMO, die op 1 januari 2015
van kracht wordt. De wet heeft als
uitgangspunt dat mensen met on-
dersteuning zo lang mogelijk zelfstandig moeten blijven wonen. Ge-
meenten worden nu verantwoorde-
lijk voor thuiszorg en dagbesteding,
maar ook voor de ondersteuning van
mantelzorgers. Mensen die thuis wonen en zorg nodig hebben, moeten in de toekomst dus vaker aankloppen bij de gemeente.

Nog veel is onduidelijk over hoe gemeenten die zorg zullen inrichten en welke plaats de mantelzorger of vrijwilliger daarin krijgt. „Via het meldpunt willen we de ervaringen inventariseren, zodat we met minister en staatssecretaris kunnen delen op welke punten het goed gaat en waar we tegenaan lopen”, aldus Mezzodirecteur Liesbeth Hoogendijk.

Verder heeft Mezzo het meldpunt gekoppeld aan de al bestaande mantelzorglijn en de sociaal/juridische dienst, die mantelzorgers hulp biedt bij het invullen van aanvragen en bezwaarschriften, vertelt Hoogendijk. „Het is voor ons daarmee ook een nieuwe manier om mantelzorgers aandacht en advies te geven.”

In de afgelopen anderhalf jaar heeft de vereniging zich er sterk voor gemaakt om de positie van de mantelzorger in de wettekst te borgen, zegt Hoogendijk. „We willen dat het gesprek niet óver de mantelzorger gaat, maar dat gemeenten mét hen in gesprek gaan.”

Waar ze bang voor is, is dat mantelzorgers en vrijwilligers ongevraagd allerlei krijgen toebedeeld. „We krijgen nu al signalen dat mensen zomaar worden ingeroosterd voor huishoudelijke taken. Gemeenten denken: dit of dat kan iemand er wel bij doen. Soms kan dat ook. Maar zoiets kun je pas vaststellen na een gesprek met de mantelzorger. Anders voelt iemand zich echt gedwongen om dat te doen. Dat zal alleen maar averechts werken.”

Hoogendijk benadrukt dat ze niet
alleen negatieve ervaringen wil horen, maar ook positieve. „Gemeenten hebben behoefte aan goede voorbeelden voor de inrichting van het beleid. Die willen wij in kaart brengen.” Regioadviseurs van Mezzo kunnen die ervaringen vervolgens delen met gemeenten en met organisaties die op gemeentelijk niveau opereren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer