Spoorbrug over Waal 22 meter diep verstevigd
ZWOLLE/NIJMEGEN (ANP). Drie pijlers van de spoorbrug over de Waal bij Nijmegen zijn tot 22 meter diepte verstevigd met betonnen wanden van 1,5 meter dik en 100 meter lang. Dat was nodig omdat de pijlers in het water komen te staan nu er bij Nijmegen een geul wordt gegraven om de rivier meer ruimte te geven bij extreem hoogwater. De pijlers stonden tot nu toe op het land.
Spoorbeheerder ProRail heeft ruim 1,5 jaar aan de klus gewerkt. Het werk, dat volgens een woordvoerder technisch zeer ingewikkeld en complex was, is voortdurend met laserbeelden gevolgd, zodat het treinverkeer meestal gewoon door kon gaan. In Arnhem langs de Rijn en in Deventer bij de IJssel worden op dezelfde manier brugpijlers verstevigd.
Rijkswaterstaat graaft langs de Waal verder aan de nevengeul, waardoor Nijmegen een stadseiland krijgt. De aanleg van de nevengeul bij Nijmegen is een van de omvangrijkste hoogwatermaatregelen van Nederland.