Binnenland

Euro extra voor treinkaartje „afzetterij”

ZWOLLE. Historische dag in treinenland woensdag. Het oude, vertrouwde papieren treinkaartje is niet meer verkrijgbaar. Dat er voor het nieuwe wegwerpkaartje-met-chip 1 euro extra moet worden betaald, stuit op weerstand. „Afzetterij.”

J. Visscher
9 July 2014 15:45Gewijzigd op 15 November 2020 11:48
Medewerkers van NS assisteren bij kaartautomaten. beeld ANP
Medewerkers van NS assisteren bij kaartautomaten. beeld ANP

Onophoudelijk gebliep bij de kaartpalen op het station in Zwolle, deze woensdagmorgen rond halfacht. Reizigers halen hun OV-chipkaart langs de palen. Om zo in- en uit te checken. Zoals dat al langer gebeurt. Menigeen pikt een krantje mee, of nipt aan een beker koffie.

Toch is het woensdag anders dan anders. Medewerkers van NS delen chocolaatjes uit. Met NS-logo. Bij een standje proberen NS’ers OV-chipkaarten aan de man te brengen. Bij de automaten staan medewerkers klaar om bij te springen. Een vrouw met de nodige bagage en een paar kinderen oogt wat getergd als ze bij een automaat niet kan pinnen.

Marc Bakker koopt een een­malig chipkaartje voor een treinrit naar Amsterdam. Die is nu 
1 euro duurder. „Een beetje afzetterij”, vindt de jongeman. Volgens de NS heeft de toeslag van 1 euro te maken met het feit dat de eenmalige chipkaart duurder in aanschaf en distributie is dan het oude papieren kaartje.

Die extra euro voor het eenmalige chipkaartje zit ook Henrieke, communicatiemedewerker in Zwolle, niet lekker. „Ik vind het niet klantvriendelijk. Eén euro is best veel geld.” Zelf heeft ze een zogeheten trajectkaart voor de lijn Deventer-Zwolle.

Het OV-chipkaartsysteem kan zeker voor oudere mensen „een euvel” zijn, vermoedt Henrieke, een geluid dat vaker op het station in Zwolle is te horen. „Het kan voor die mensen en voor hen die weinig met het openbaar vervoer reizen best een ingewikkelde klus zijn. Denk bijvoorbeeld aan het saldo op de OV-chipkaart zetten. Al zal het ook een kwestie van wennen zijn.”

Een 76-jarige Zwollenaar staat op het punt om naar Den Bosch af te reizen. Hij heeft als eindbestemming Oss, zijn geboorteplaats. De man heeft een voordeel­urenabonnement, inclusief zeven zogeheten keuzedagen. Voorheen kreeg de Zwollenaar de papieren kaartjes voor de keuzedagen toegestuurd, nu moet hij ze in een automaat vastleggen. „Ik heb dat gisteravond al gedaan. Om te voorkomen dat ik vandaag in een lange rij mensen zou terechtkomen.”

Van die lange rijen is in Zwolle deze woensdagmorgen geen sprake. De Zwollenaar wijst erop dat vervoerbedrijven „miljoenen in de pot” overhouden doordat reizigers vergeten uit te checken en het geld niet terugvorderen.

Kritisch over het OV-chipkaartsysteem is psycholoog Karien (61) uit Nijmegen. Het zint de treinreizigster allerminst dat op een OV-chipkaart een saldo moet staan van –bijvoorbeeld– 20 euro. „De NS spelen voor bank. Ik lever toch ook niet bij de bakker 20 euro in voor een brood dat ik pas over een jaar koop?” Dat er 
1 euro extra moet worden betaald voor een eenmalige chipkaart noemt ze „schandalig.”

Positief over de OV-chipkaart is Eva Platen uit Dedemsvaart. De reis gaat naar familie in Leidschendam. „Aan het begin is het even wennen, maar het is supermakkelijk. Je checkt in, je checkt uit.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer