Vliegtuigcrash Rode Zee: 148 doden
De Egyptische chartermaatschappij waarvan zaterdagmorgen een Boeing 737–300 in de Rode Zee stortte, mocht sinds oktober 2002 niet meer op Zwitserland vliegen wegens technische gebreken aan de toestellen. Bij de vliegramp in de Egyptische badplaats Sharm el–Sheikh kwamen alle 148 inzittenden om het leven.
Aan boord van vlucht 604 van Flash Airlines waren vooral Franse toeristen. Het zou een tussenlanding in Caïro maken met eindbestemming Parijs. Enkele minuten na de probleemloze start in Sharm el–Sheikh stortte het toestel in zee. De wrakstukken liggen tot op een diepte van 1000 meter. Redingsteams zoeken met netten naar de lichamen.
De ’zwarte doos’ met vluchtgegevens is nog niet gevonden. De Franse regering heeft reddingsspecialisten en materiaal waaronder een miniduikboot naar Egypte gestuurd. Volgens de autoriteiten in Parijs zijn bij de ramp hele families en veel kinderen om het leven gekomen. Naast de 133 Fransen waren er nog een Japanner, een Marokkaan en dertien Egyptische bemanningsleden aan boord.
Een technisch mankement veroorzaakte de ramp en niet een aanslag, aldus de Egyptische minister van Burgerluchtvaart Shafiq. De Franse minister De Robien van Transport zei dat het zeer waarschijnlijk om een motorstoring gaat. „We zullen nooit absolute zekerheid hebben, maar alle tekenen wijzen naar diezelfde theorie", aldus De Robien.
Over de toestand van de Egyptische Boeings bestaan twijfels. Volgens een zegsvrouw van het Zwitsers Federaal Bureau voor Burgerluchtvaart was tijdens een inspectie ontdekt dat de toestellen een „gevaar voor de luchtvaart vormden". „Als een maatschappij wordt verboden ons luchtruim te gebruiken, betekent dat er ernstige problemen zijn", aldus Celestine Perissinotto zonder nader in details te treden.
Minister Shafiq weersprak de Zwitserse aantijgingen, aldus de BBC. „Als ze bewijzen hebben, moeten ze die leveren", zei hij. De onderhoudsdienst van de Noorse maatschappij Braathens verklaarde dat het tien jaar oude ramptoestel in orde was. Dertien maanden geleden was ze nog helemaal gecontroleerd. De motoren vallen niet onder het onderhoudscontract van Braathens.
Het rampvliegtuig heeft in maart nog een nieuwe motor gekregen, aldus Medhat Nassar, het hoofd van de technische dienst van Flash Airlines. Dit is volgens hem het bewijs dat het toestel goed werd onderhouden. Hij gaf geen reden op waarom de oude motor moest worden vervangen. Een bedrijf in Marokko voerde de werkzaamheden uit, zei Nassar.
In de Griekse hoofstad onthulden luchthavenautoriteiten dat een van de twee toestellen van Flash Airlines in oktober 2002 op het vliegveld van Athene een noodlanding moest maken na technische problemen. De Boeing 737–300 was toen onderweg van Egypte naar de Italiaanse stad Bologna. Een technicus van Olympic Airways zei dat de motor compleet was vernield.
En ondanks het vliegverbod maakte een Flash Airlines–vliegtuig op weg van Rome naar Parijs precies een jaar geleden een noodlanding op de luchthaven van Genève. Een woordvoerder van het vliegveld verklaarde dat de Boeing met een technische mankement kampte. Hij kon het probleem echter niet nader specificeren. Het vliegtuig vertrok een dag later weer.
Duitsland gaat de landingsrechten van Flash Airlines opnieuw onder de loep nemen. De vliegmaatschappij heeft daar sinds september 2003 landingsrechten. Tot nu toe is er geen negatieve informatie over Flash Airlines geweest, aldus een zegsvrouw van de Federale Luchtvaart Autoriteit. „Maar nu is uit veiligheidsoverwegingen een nieuwe beoordeling van de landingsrechten gelast", zei ze.