Economie

Nieuwe ronde voor supers in prijzenslag

Het jaar is amper begonnen, of de eerste supermarkt heeft een nieuwe ronde in de al maanden durende prijzenslag ingeluid. Albert Heijn, de aanstichter van de concurrentieslag, kondigde vrijdag in advertenties de ”hamsterweken” aan.

Redactie economie
2 January 2004 23:10Gewijzigd op 14 November 2020 00:51

De keten biedt producten met eenmalige korting aan als die in grote hoeveelheden worden ingeslagen. Volgens kenners is januari traditioneel de maand van de aanbiedingen. „De consumenten komen erachter dat ze met Kerst en Oud en Nieuw veel te veel hebben uitgegeven. Elk jaar zie je dat supermarkten hun klanten dan de winkel in willen trekken met aanbiedingen”, aldus deskundige G. Rutte.

De hamsterweken zijn bij AH de opvolger van de bonusacties in voorgaande jaren. „Dit zijn scherpere aanbiedingen dan voorheen in januari”, kondigde een woordvoerder van AH aan. Hij wilde niet zeggen hoelang de actieweken gaan duren.

Ook concurrent Laurus komt met acties. Zijn formules Super De Boer en Konmar houden vanaf volgende week vier weken de prijzenparade, waarin kortingen van 40 tot 50 procent te halen zijn. Edah, ook van Laurus, heeft geen eenmalige acties maar vervangt zijn puntenkaart door een voordeelkaart. Klanten konden daar eerst punten sparen voor producten, maar krijgen nu voordeel op diverse artikelen van het eigen merk.

Volgens J. Holla van onderzoeksbureau GfK hebben supermarkten niet of nauwelijks ruimte om de prijzen nog verder te verlagen. „Het heeft al zo veel geld gekost. De bodem is bereikt.” Ruimte voor eenmalige acties zoals die van AH ziet hij wel.

Rutte is een andere mening toegedaan. „Heel 2004 blijft het januari. Het gaat de ondernemingen om marktaandeel.” Volgens hem zijn er veel familiebedrijven als Dirk van den Broek en Jan Linders die het nog een lange tijd kunnen uitzingen. „Daar wordt nog steeds geld verdiend.” Ook AH, dochteronderneming van het grote beursgenoteerde Ahold, ziet Rutte doorgaan met de prijsacties.

Omdat klanten de afgelopen maanden al veel met prijsverlagingen zijn geconfronteerd, denkt Rutte dat de acties dit jaar een ander karakter krijgen. „Het gevaar bestaat dat klanten murw zijn geslagen en niet meer weten wie welke prijzen verlaagt. Supermarkten gaan daarom andersoortige acties voeren om klanten te blijven trekken. Bijvoorbeeld voor de helft van het geld naar de Efteling.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer