Binnenland

Consumentenbond: veel missers in thuiszorg

Medewerkers in de thuiszorg melden fouten niet, beperkten ouderen onnodig in hun vrijheid en gaan slordig om met medicatie.

Redactie digitale media
3 July 2014 07:08Gewijzigd op 15 November 2020 11:41
Foto IStock.
Foto IStock.

Dat is het beeld wat de Consumentenbond schetst op basis van 65 rapporten van de Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ) vanaf 2012, schrijft dagblad Trouw.

De inspectie maakte bijvoorbeeld melding van een vrouw met suikerziekte die na een val op haar alarmknop drukte. Ze zat klem onder de bank en kon niet opendoen. Na twee dagen werd ze bevrijd, maar overleed. De betrokken zorgorganisatie is inmiddels failliet. Volgens de Consumentenbond is het niet altijd helder wat een medewerker moet doen als een cliënt niet opneemt, en de deur niet opendoet.

De inspectie noemt het onderzoek niet representatief voor de hele sector. Omdat ze vaak afgaan op een melding, geven hun rapporten slechts een overzicht van de rotte appels, aldus een woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer