Jamie de Goei verruilde in 2012 de orgelbank van de Grote Kerk te Vianen voor die van de Grote Kerk in ’s-Hertogenbosch. Hij timmert aardig aan de weg met ‘zijn’ Bätzorgel (1831) in de stad van de Bossche bollen.
Na zijn eerste Bätzschijf in 2013 komt hij nu met een combinatie van het Bätzorgel met het onlangs gerestaureerde kabinetorgel van Strümphler (ca. 1780), afkomstig uit de voormalige lutherse kerk in Den Bosch. Toen de Grote Kerk het instrumentje in 2008 verwierf, verkeerde het in deplorabele toestand. Orgelmaker J. C. van Rossum heeft er weer een juweeltje van gemaakt.
De Goei is er duidelijk mee in zijn schik. De ”spielfreudigkeit” waarmee hij de zeven stemmetjes presenteert, spat ervan af. Bij de Cantio Belgica ”Weh windgen weh” van Samuel Scheidt zit je op het puntje van je stoel. Dat geldt eveneens wanneer Scarlatti, Mozart, de oude Bach en zoon Carl Philipp Emmanuel voorbijkomen.
Ook op deze cd vader Bach op de Bätz. Op de eerste Bossche cd speelde De Goei de Toccata in G-dur. Dat Bach op deze Bätz formidabel klinkt, blijkt ook nu in de Preludium en Fuga in C-dur en niet minder in de Sinfonia uit Cantate 29 in een bewerking van Guilmant. Naast muziek van Kellner en Reger wordt Mendelssohns Preludium en Fuga in f-moll (in een versie van De Goei) weergaloos neergezet. Ook hoe sommige delen van het Thema mit Variationen van Ernst Köhler met schwung tot klinken komen, bewijst dat De Goei in ’s-Hertogenbosch op zijn plek is.
Mooi dat het tekstboekje de gebruikte registraties vermeldt. Jammer genoeg is er geen toelichting op de gespeelde werken. Zo komen we niets te weten over bijvoorbeeld Köhler.
Revived – Jamie de Goei – Grote Kerk ’s-Hertogenbosch; VDGRAM RECORDS (20140502); € 10,-; bestellen: www.jdegoei.nl
J.P. Kellner (Bätzorgel)
D. Scarlatti (kabinetorgel)
J.S. Bach (kabinetorgel)
F. Mendelssohn (Bätzorgel)