Facebook paste voorwaarden aan na omstreden onderzoek
Facebook kwam deze week in het nieuws nadat commotie onstond over een grootschalig psychologisch experiment. Het sociaal medium heeft zijn algemene voorwaarden vier maanden na het onderzoek aangepast, zodat ”onderzoek” uitgevoerd kan worden op de gebruikers en de gegevens die zij achterlaten.
Dat schrijft Forbes op basis van onderzoek.
Maandag werd bekend dat bijna 700.000 Facebook-gebruikers zonder hun weten zijn betrokken in een psychologisch experiment.
Uit onderzoek van Forbes blijkt nu dat Facebook helemaal geen recht had onderzoekers zo’n experiment te laten uitvoeren. De gebruiksvoorwaarden zijn pas vier maanden nadat het experiment werd afgerond, in mei 2012, aangepast zodat gebruikers impliciet toestemming geven voor het deelnemen aan ”onderzoek”. Een woordvoerder van Facebook wijst tegenover Forbes elke juridische aansprakelijkheid van de hand. Volgens het bedrijf doet elk bedrijf onderzoek naar verbetering van de dienstverlening op basis van informatie die klanten verschaffen, of er nu ”onderzoek” in het privacybeleid of algemene voorwaarden staat of niet.