„Stille calls bedrijven slecht voor koers”
TILBURG (ANP). Telefonische conferenties van bedrijven waar analisten weinig vragen stellen, kunnen slecht uitpakken voor de aandelenkoersen van die ondernemingen. Dat blijkt uit een studie van de universiteiten van Tilburg en Texas.
Als vragen uitblijven, kunnen investeerders de indruk krijgen dat er weinig belangstelling is voor de aandelen van het bedrijf en hun eigen belangen reduceren. De situatie, zo betogen de onderzoekers, is vergelijkbaar met een openbare uitnodiging voor een feestje. Als belangstelling uitblijft, kunnen mensen concluderen dat het niet de moeite waard is.
Het probleem speelt met name bij kleinere bedrijven. Die blijken vaker moeite te hebben om analisten te trekken die tijdens de zogenoemde conference calls het naadje van de kous willen weten.
Voor de studie zijn gegevens van ruim 47.000 Amerikaanse conference calls gebruikt die gehouden zijn in de jaren 2002-2010. De calls werden ingedeeld in drie groepen. In sommige conferenties werden helemaal geen vragen gesteld, in andere kwamen er minder vragen dan verwacht op basis van eerdere ervaringen.
Uit een analyse bleek dat bij de eerste groep de dag na de call de koers van het aandeel met 0,95 tot 1,35 procentpunt meer daalde dan bij bedrijven waar wel voldoende vragen werden gesteld. De percentages zijn gecorrigeerd voor bewegingen van de markt. Ook bij de bedrijven waar het aantal vragen lager lag dan verwacht, werd een sterkere negatieve koersreactie gemeten.
Volgens de onderzoekers is het management van bedrijven meestal op de hoogte van het effect van de slecht bezochte calls en probeert maatregelen te treffen. Soms worden van te voren afspraken gemaakt met analisten om vragen te stellen. Het probleem is alleen moeilijk aan te pakken. Marktvorsers zien soms met opzet af van het stellen van vragen in openbare calls, om de informatie die ze over een bedrijf hebben niet met anderen te hoeven delen. Kleinere ondernemingen zouden wellicht beter af zijn zonder telefonische conferenties, opperen de onderzoekers.