DEN HAAG (ANP). De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een wereldwijd probleem gevonden bij het automatisch landen van vliegtuigen. Dat meldt de raad donderdag. Het gaat om een gevaarlijke reactie van de automatische piloot op het landingssysteem van een vliegveld.
In plaats van de verwachte daling, richt de neus van het vliegtuig zich onverwacht omhoog. Dit kan leiden tot een te grote afname van snelheid, waarbij de draagkracht van de vleugels zo ver afneemt dat het vliegtuig uit de lucht dreigt te vallen.
Dit geldt voor landingssystemen op luchthavens in de hele wereld, licht de raad toe. „Het is niet zo dat er nu allerlei vluchten in gevaar zijn. Maar op korte termijn moeten piloten en mensen van de luchtverkeersleiding hier wel alert op zijn”, zegt een woordvoerder. „Op de lange termijn moeten fabrikanten een oplossing zoeken.”
Tijdens een onderzoek naar een voorval met een landend vliegtuig, constateerde de Onderzoeksraad dit probleem. Nader onderzoek wees uit dat dit soort voorvallen vaker zijn gebeurd. Er zijn vier van dit soort incidenten boven Europa bekend en uit de Amerikaanse database kwamen 19 gevallen naar boven. Dit is gebeurd op verschillende luchthavens en met verschillende luchtvaartmaatschappijen.
„Dit is een revolutionaire ontdekking voor piloten”, reageert vicevoorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers en KLM-gezagvoerder Arthur van den Hudding. „Dit is voor ons essentiële nieuwe informatie. We weten nu dat het landingssysteem zich anders gedraagt als we hoger aan komen vliegen, dan we tot nu toe wisten. Dat is heel goed. Het draagt zeker bij aan de veiligheid.” Als het fout gaat, krijg je volgens hem het identieke effect van het vliegtuig van Turkish Airlines dat in februari 2009 bij Schiphol neerstortte. Het valt uit de lucht. Van den Hudding wijst er wel op dat de oorzaak toen heel anders was, namelijk een kapotte hoogtemeter.
Ook is gekeken naar de „hoge mate van automatisering in de cockpit” tegenwoordig. Deze systemen hebben de veiligheid verbeterd. De vliegvaardigheden van piloten worden hierdoor echter minder onderhouden, constateert de raad. „Als piloten tijdens de vlucht voor beslissingen staan, vertrouwen zij op deze geautomatiseerde hulpmiddelen ter vervanging van hun eigen waakzaamheid en het actief vergaren en verwerken van informatie. Dit baart de Onderzoeksraad zorgen.”