„Bestrijden corruptie door banken kan beter”
AMSTERDAM (ANP). Banken en verzekeraars herkennen het risico van corruptie wel, maar doen te weinig om dit te voorkomen. Er wordt voorbijgegaan aan corruptierisico’s binnen de eigen organisatie, de bestuurders en de medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van de De Nederlandsche Bank (DNB).
Ook wordt te weinig rekening gehouden met het risico dat is gemoeid met het zakendoen met derde partijen, zoals tussenpersonen en agenten. Het hogere management van de financiële instellingen is vaak wel actief bezig met corruptiebestrijding, zegt de toezichthouder. Maar „bij medewerkers leeft onvoldoende het besef dat het voorkomen van corruptie niet alleen belangrijk is omdat de regels dat nu eenmaal zeggen”.
DNB publiceerde donderdag een lijst met maatregelen die financiële instellingen kunnen gebruiken om corruptie, bijvoorbeeld belangenverstrengeling of omkoping, beter tegen te gaan. Hierbij moet onder meer worden gedacht aan het regelmatig uitvoeren van onderzoeksrapportages en het opnemen van bepaalde clausules in contracten. Ook moeten banken en verzekeraars meer aandacht besteden aan de anticorruptieboodschap, door het organiseren van ‘e-learningmodules’, groepsdiscussies en dilemmatrainingen voor hun personeel.
In de Nederlandse financiële sector doen zich nog steeds met enige regelmaat incidenten voor die wijzen op een tekortschietende integriteit, constateert DNB. Het vertrouwen in de sector wordt daardoor flink op de proef gesteld.
Een van de grootste fraudezaken waarbij een Nederlandse bank recent betrokken was, is de Liboraffaire. Vorig jaar werd bekend dat medewerkers van de Rabobank samen met collega’s bij een groot aantal buitenlandse banken, jarenlang de interbancaire Liborrente hebben gemanipuleerd. Rabobank moest publiek boete doen voor zijn rol in het internationale schandaal. De bank betaalde in totaal 774 miljoen euro om de kwestie te schikken met verscheidene toezichthouders in binnen- en buitenland.