Politiek

Charters tegen uitbreiding vliegveld Lelystad

DEN HAAG (ANP). De luchtvaartmaatschappijen ArkeFly en Corendon staan niet te trappelen hun activiteiten naar Lelystad te verplaatsen. Dit bleek woensdag tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer.

25 June 2014 18:37Gewijzigd op 15 November 2020 11:32

De organisaties vinden Lelystad ongeschikt voor chartervluchten, vooral door het verbod op nachtvluchten en de te korte landingsbaan. Transavia, dat door moedermaatschappij KLM werd vertegenwoordigd, staat positiever tegenover een gedeeltelijke verhuizing naar Lelystad, maar niet voor 2020. Eerder waren partijen 2018 overeengekomen. Ook KLM-topman Camiel Eurlings vindt 2018 te vroeg. „Een overloop van Schiphol is nog jarenlang onnodig, omdat de groeicijfers naar beneden zijn bijgesteld en vliegtuigen groter en stiller zijn geworden,” zei hij dinsdag in De Telegraaf.

Kamerlid Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) was verrast over de bijdragen van wetenschappers aan de hoorzitting. Zo noemde emeritus hoogleraar Milieukunde Lucas Reijnders de milieueffectrapportage „een zootje” doordat die niet verwijst naar recente wetenschappelijke literatuur. Ook levert het vliegveld naar schatting maar 50 tot 200 banen op in 2043.

Van Tongeren zal donderdag kritische vragen stellen aan staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu). Zij wil dat Lelystad de tweede luchthaven van het land wordt. Op die manier wordt de groei van Schiphol beperkt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer