Postorderbedrijf Neckermann maakt doorstart
BREDA (ANP). Postorderbedrijf Neckermann maakt in sterk afgeslankte vorm en met een nieuw management een doorstart. Slechts 15 van de ruim 200 werknemers behouden hun baan. Dat zijn de investeerders dinsdag met de curatoren overeengekomen, enkele uren nadat de rechtbank in Breda het faillissement had uitgesproken.
De nieuwe directie van Neckermann streeft ernaar om, op basis van de in Nederland vertrouwde en bekende merknaam, met webwarenhuis Neckermann.com op termijn toe te groeien naar een top 5-positie in de Nederlandse e-commerce markt, aldus een verklaring. Het verschil met de situatie van vóór het faillissement is, dat onderdelen als call center, ICT en logistiek in het nieuwe bedrijf worden uitbesteed aan externe partners. Klanten kunnen gewoon hun bestellingen blijven doen bij de webwinkel.
Neckermann ging in Duitsland al in 2012 failliet. De activiteiten in Nederland en België bleven toen buiten het bankroet van het moederbedrijf. Die werden vorig jaar gekocht door de investeringsmaatschappij Axivate, die ook als investeerder van het ‘nieuwe’ Neckermann optreedt.
Na de overname vorig jaar was het de bedoeling call center, ICT en logistiek ook voor andere bedrijven in te zetten. Ondanks een forse kapitaalinjectie van de aandeelhouders en de bank bleek dat niet mogelijk, zegt de directie. De afgelopen maanden lukte het vervolgens niet nieuwe financiers en partners te vinden, waarna de directie van het bedrijf zelf besloot faillissement aan te vragen.
Het overgrote deel van de banen verdwijnt bij de vestiging van het bedrijf in het Zeeuwse dorp Sint Jansteen. De gemeente Hulst, waar Sint Jansteen onder valt, reageerde geschokt op het faillissement. „Een jammerlijke zaak voor zowel het personeel als voor de economische bedrijvigheid in de regio”, aldus de gemeente.
Neckermann, dat geheel losstaat van de gelijknamige touroperator, is sinds 1967 actief in Nederland. Begin 2006 veranderde de onderneming van een traditioneel postorderbedrijf in een webwinkel.