Binnenland

Dodenweg N34 eist keer op keer zijn tol

De 34-jarige Petra van Wijk-van Os en haar 6-jarige dochter Sanne verongelukten op woensdag 12 november 1997 bij een verkeerde manoeuvre op de N34. Ze kwamen terug van een condoleancebezoek in Valthe, omdat de schoonvader van Petra was overleden. Petra’s man verloor in een week tijd zijn vader, zijn vrouw en z’n dochtertje.

30 December 2003 21:14Gewijzigd op 14 November 2020 00:50
EMMEN – N. Miedema (64) uit Emmen zet alle ongelukken op een rij die zich vanaf 1970 hebben voorgedaan op de N34, een autoweg waar 100 kilometer per uur is toegestaan en die veel gevaarlijke plekken kent. In ruim dertig jaar tijd kwamen bij ongevallen o
EMMEN – N. Miedema (64) uit Emmen zet alle ongelukken op een rij die zich vanaf 1970 hebben voorgedaan op de N34, een autoweg waar 100 kilometer per uur is toegestaan en die veel gevaarlijke plekken kent. In ruim dertig jaar tijd kwamen bij ongevallen o

Een tragisch voorbeeld uit de serie ongevallen die zich voordeden op de N34, een autoweg waar 100 kilometer per uur is toegestaan en die veel gevaarlijke plekken kent. De weg staat bekend als de ”dodenweg” en verbindt Zwolle, Ommen, Hardenberg, Coevorden, Emmen en Groningen met elkaar.

De lange reeks dodelijke ongevallen is voor N. Miedema (64) uit Emmen reden om alle ongelukken vanaf 1970 op een rij te zetten. Miedema, die 33 jaar lang gymleraar was op het Hondsrug College in Emmen, begon met zijn onderzoek toen hij met de VUT ging, nu zo’n drie jaar geleden. Hij wil vooral het gevaar van de N34 onder de aandacht brengen van iedereen die het maar wil horen. „Een ongeval van 19 september 1970 waarbij de vrouw en een kind van mijn collega omkwamen, was voor mij de eigenlijke aanzet om dit onderzoek te beginnen. Later, op 8 mei 1993, verongelukten nog eens vier oud-leerlingen van mij. Ze waren pas 20 jaar jong. Vreselijk.”

De lijst die Miedema aanlegde, is indrukwekkend en tegelijk schokkend. Van 1970 tot heden vielen op de N34 bijna 150 doden, van wie een deel kinderen en een groot deel jonge mensen. „Neem Henderikus Johannes Haasken”, vertelt Miedema. „De 19-jarige man was op 25 mei 1972 getrouwd. Twee weken later verongelukte hij toen hij frontaal op een tegenligger klapte. En de lijst is nog niet volledig, omdat ik de periode 1970 tot 1974 nog nader moet onderzoeken”.

Er deden zich maar liefst negen zeer ernstige ongevallen op de N34 voor, waarbij in totaal 27 doden vielen. Op 4 december 1976 komen tussen Hardenberg en Ommen drie jongemannen om bij een frontale botsing. Oorzaak is een slippartij als gevolg van de gladheid. Op 23 maart 1978 verongelukken twee vrouwen en een man bij een verkeerde inhaalmanoeuvre van een tegenligger, ter hoogte van Dalfsen. Op 24 april 1979 komen het echtpaar Dries-Hadders (52 en 48) en een 34-jarige man om het leven bij een frontale botsing in de buurt van Klijndijk. Twee jonge vrouwen en een man van 60 jaar laten op 12 oktober 1980 het leven bij een frontale botsing bij de oprit Erm Klinkmolenbrug. Een echtpaar uit Groningen en een 66-jarige vrouw uit Zuidlaren komen op 16 juni 1983 bij Westlaren om het leven als hun auto’s op elkaar botsen. Oorzaak is een verkeerde inhaalmanoeuvre.

Een inhalende automobilist veroorzaakt op 9 november 1983 een dodelijk ongeluk tussen Hardenberg en Gramsbergen. Twee vrouwen en een man komen om het leven als zij in hun auto willen uitwijken voor de tegemoetkomende auto en frontaal op een vrachtwagen botsen.

Bijzonder tragisch is het ongeval bij afslag Emmen-Noord op 2 augustus 1990. Een 37-jarige vrouw haalt verkeerd in en verongelukt met haar twee kinderen van 3 en 1 jaar. Op 18 mei 2001 komen drie mensen om bij een ongeval in de buurt van afslag Emmen. Bij een verkeerde inhaalmanoeuvre botst een auto frontaal op een vrachtwagen. De vrachtauto kantelt en verplettert de wagen. Een derde automobilist rijdt op de ravage in en komt ook om het leven.

Het meest recente ernstige ongeval waarbij meerdere doden vielen, was op 27 april van dit jaar. Drie jongens uit Hardenberg in de leeftijd van 20 tot 22 jaar verongelukten bij Odoorn. Hun auto raakte in een flauwe bocht van de weg, botste tegen de vangrail en kwam daarna op de verkeerde weghelft. Er vielen toen ook vier zwaargewonden.

De voormalige gymleraar kan begrijpen dat mensen wat vreemd aankijken tegen zijn N34-onderzoek. „Een journalist van De Telegraaf vroeg me ooit per telefoon of ze me wat vragen mocht stellen over m’n hobby. Maar het is absoluut geen hobby. Ik wil met mijn werk het gevaar van die weg aantonen door middel van een statistisch onderzoek. Dat is de achterliggende gedachte. Ik liep al heel lang met het idee rond dat er veel meer doden vielen op die gevaarlijke N34 dan veel mensen denken.”

Miedema maakt voor zijn speurwerk gebruik van archieven van de Drentse Courant, waarin hij overlijdensadvertenties en nieuwsberichten natrekt. „Ik heb zelfs wel eens een kerkhof bezocht om te achterhalen wanneer iemand is overleden. Ook vraag ik rapporten op van Rijkswaterstaat en rapporten van gemeentelijke of regionale onderzoeken naar verkeersveiligheid op de N34. Van zo veel mogelijk ongevallen probeer ik datum, tijd, plaats en oorzaak te achterhalen. Bovendien doe ik onderzoek naar namen, leeftijden en woonplaatsen van de slachtoffers.”

Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat stelde in mei bijna 40 miljoen euro beschikbaar om de levensgevaarlijke N34 aan te pakken. Het geld voor verbetering van de N34 was in principe al gereserveerd en vloeide voort uit het akkoord dat het Rijk met de drie noordelijke provincies had gesloten. In 2004 zal het Rijk daadwerkelijk met het project beginnen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer