Recensie: Léon Berben speelt Bach
Als je van muzikaal-eigenwijs orgelspel houdt, is deze dubbelaar een absolute aanrader.
Platgetreden paden zul je bij de uitvoering van Bachs ”orgelmis” door organist Léon Berben (Keulen) niet aantreffen. Van de eerste noten van het geweldige Es-dur Praeludium tot de indrukwekkende afsluiting van de ”trinitatisfuga” horen we een organist aan het werk die een geheel eigen aanpak heeft. Hoewel deze lang niet altijd de mijne is, overtuigt Berben door zijn muzikaliteit.
Een voorbeeld van zo’n niet-alledaagse aanpak is zijn articulatie: als een thema met de rechterhand geïntroduceerd wordt, is daarmee niet gezegd dat het met de linkerhand of in het pedaal op dezelfde manier gearticuleerd wordt. Ook kan hetzelfde thema verderop weer een andere aanpak krijgen en kan het tempo fluctueren. Eigenwijze registraties kiest hij ook: in ”Dies sind die heilgen zehn Gebot” (BWV 678) krijgt de begeleiding een tongwerk mee, terwijl de canon met prestanten gespeeld wordt. In de fughetta over ”Allein Gott in der Höh sei Ehr” horen we zelfs de cimbelsterren en het klokkenspel van het orgel in Grauhof (Dld.) in de hoofdrol!
Al met al een frisse aanpak, die tot luisteren dwingt, vooral omdat Berben technisch ver boven de noten staat. Dat dit soms resulteert in een wel zeer voortvarende aanpak, met veel versieringen, is in dit geval geen bezwaar, omdat de kloosterkerk van Grauhof geen overdadige nagalm heeft.
In Berbens cv, dat we al in de eerste bladzijden van het cd-boekje aantreffen, wordt hij omschreven als „meester op zijn terrein.” Die zelfverzekerdheid spat in ieder geval van beide schijfjes af!
Johann Sebastian Bach – Clavier-Übung III – Léon Berben, organ; Ramée (RAM 1305); 2-cd; € 25,-; www.outhere-music.com
BWV 552/1
BWV 678
BWV 682
BWV 802