Economie

Samenwerking grote rederijen van de baan

KOPENHAGEN (ANP). De samenwerking van de drie grootste containerrederijen ter wereld is van de baan. Het Deense Maersk Line, Het Zwitserse MSC en het Franse CMA GGM hebben dit besloten omdat China de samenwerking blokkeert. Dat maakten zij dinsdag bekend.

17 June 2014 16:21Gewijzigd op 15 November 2020 11:22

Volgens het Chinese ministerie van Handel zou de samenwerking de concurrentie beperken. Andere rederijen zouden daar de dupe van worden.

Maersk Line, MSC en CMA GGM kondigden een jaar geleden aan operationeel te gaan samenwerken in een alliantie onder de naam P3, met als doel kosten te besparen bij het transport via handelsroutes tussen Azië, Europa en Amerika. De bedoeling was via een gezamenlijke pool 225 containerschepen in te zetten. Het mondiale containervervoer kampt met overcapaciteit en onrendabele vrachttarieven. De drie rederijen dachten zich daar tegen te kunnen wapenen als hun schepen efficiënter en flexibeler zouden kunnen opereren.

De mededingingsautoriteit in de Verenigde Staten had de samenwerking in maart al goedgekeurd. De Europese Commissie gaf eerder deze maand groen licht.

Havenbedrijf Rotterdam wilde niet ingaan op de mogelijke gevolgen voor de Rotterdamse haven, de grootste van Europa, van het niet doorgaan van de samenwerking. „Dat zou koffiedikkijkerij zijn”, zei een woordvoerder.

Europese handels- en productiebedrijven, verenigd in de Europese koepelorganisatie van verladers ESC, stonden van meet af aan argwanend tegenover de samenwerking. Zij vreesden te worden beperkt bij de keuze van een rederij voor het vervoeren van hun goederen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer