Meer bedenktijd voor Nederlandse consumenten
DEN HAAG (ANP). Nederlandse consumenten kunnen vanaf vrijdag rekenen op extra bescherming bij het shoppen. Dan wordt een nieuw pakket Europese en Nederlandse consumentenregels van kracht.
Wie spijt heeft van een aankoop, krijgt straks meer tijd om terug te krabbelen. Bij aankopen boven de 50 euro op straat of aan de deur, geldt een bedenktijd van 14 dagen. Die is ook van toepassing op overeenkomsten die worden gesloten via internet of de telefoon.
De Consumentenbond en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn enthousiast over de nieuwe regels. Een woordvoerster van de ACM wijst erop dat de wachttijden vroeger wisselden. „Bij de een was het 8 dagen, bij de ander 7. Dat is ingewikkeld voor de consument. Nu is het gewoon 14 dagen.”
De ACM is een uitgebreide campagne begonnen om winkelend Nederland te wijzen op de nieuwe regels. „Als je er niet van weet, kan je je er ook niet op beroepen”, zegt de woordvoerster. Via social media als YouTube en Facebook worden consumenten bijgepraat.
De regels beperken zich niet tot de extra bedenktijd. Zo is het niet langer voldoende als mensen telefonisch afspraken maken over het geregeld leveren van zaken als energie of telefonie. De consument moet daar vanaf vrijdag ook schriftelijk mee instemmen.
Volgens de consumentenbond is die schriftelijke bevestiging van telefonisch gemaakte afspraken een uiterst belangrijke toevoeging. „Mensen weten soms niet dat ze ’ja’ zeggen”, stelt een woordvoerster. „Die discussie houdt nu op.”