Koninklijk Huis

Museum Prinsenhof Delft is meer dan de kogelgaten

Museum Prinsenhof in Delft biedt meer dan alleen het verhaal van de moord op Willem van Oranje. Dat is de boodschap die het grotendeels vernieuwde museum wil uitdragen. Delft is ook de stad van het blauw-witte aardewerk en van het vernuft.

Wim Hulsman

30 May 2014 21:41Gewijzigd op 15 November 2020 11:02
De Waalse Kerk van Delft. beeld Museum Prinsenhof
De Waalse Kerk van Delft. beeld Museum Prinsenhof

Koning Willem-Alexander kwam vorige week zelf naar Delft om het museum te heropenen. Terecht. Hier ligt een belangrijk stuk van de geschiedenis van de Oranjes en van Nederland.

Een groot deel van de museumruimten vertelt dat verhaal. De focus valt op de „mens Willem van Oranje”, zegt museumdirecteur Patrick van Mil. „Welke posities nam hij in? Welke keuzes maakte hij? En waarom?”

Waardevolle schilderijen van de prins, van zijn familieleden en over belangrijke gebeurtenissen uit zijn leven brengen het verhaal dichterbij. Het museum zet de prins vooral neer als een opstandeling. „Hij wordt een rebel”, meldt een paneel. Zo wordt hij ook als vader van het 20e-eeuwse begrip tolerantie genoemd. Dat hij de voorvechter van de protestantse religie was, blijft bedekt.

Een indrukwekkende videoshow –muurvullend– laat de ontwikkelingen in de 16e eeuw zien: stadsomsingelingen, uithongering, vele doden. Het museum heeft gezocht naar een frisse, vernieuwende presentatie. Een 16e-eeuwse Delftse dienstbode ‘vertelt’ op een scherm in een andere ruimte Willems verhaal vanuit haar perspectief. Willems tegenspeler Granvelle doet hetzelfde. Mooi is ook de afbeelding van een voorpagina van het nieuwsmagazine Time met daarop de prins als de ”man van het jaar”. Zo zijn er meer knipogen te vinden.

Het museum heeft ook een portrettengalerij van alle opvolgers van Willem van Oranje. Aan het einde van die rij verwacht je koning Willem-Alexander, maar die is weggestopt in een kunstzinnige collage waarin de koning omringd wordt door foto’s van mensen die „een doorsnee” van de Nederlandse samenleving moeten verbeelden. In dezelfde statige ruimte vallen de oranjevoetbalprullaria uit de toon.

Schaalmodel

Het tweede thema tijdens de rondgang is het Delfts blauw. „Een van de meest succesvolle Nederlandse iconen wereldwijd”, aldus Van Mil. Het museum laat het licht vooral vallen op de kracht van de Delftse plateelbakkers en het economische verhaal daaromheen. Een aantal blauw-witte topstukken laat het werk van de meesterkunstenaars zien. Bijzonder is het keramieken schaalmodel van Delft in verleden tijden.

Delft is ook de stad van grote wetenschappers zoals Anthonie van Leeuwenhoek. „Hetzelfde vernuft is er nog steeds”, zegt Van Mil verwijzend naar de Technische Universiteit Delft. ”Meesters in innovatie” is daarom het derde thema geworden waar Museum Prinsenhof veel aandacht aan besteedt. In dit deel van de expositie ligt ook de onlangs ontdekte oudste telescoop van Nederland.

Aan het einde draait –letterlijk– een flitsende mediashow die laat zien hoe vernuft –techniek– en ambacht –Delfts blauw– samen de stad stempelden en stempelen.

Geen verplichting

Museum Prinsenhof is nog niet klaar, vertelt Van Mil. Het voormalige kloostercomplex moet samen met de omringende gebouwen de culturele entree van Delft worden. „Zeker als de spoorlijn straks ondergronds is gebracht en dat gebied heringericht is, kan dit de poort van Delft worden.”

Van Mil werkt aan grote exposities. Zo komen er thematentoonstellingen over Delft op oude landkaarten en over de keizerlijke keramiek uit Japan en de overeenkomsten daarvan met het Delfts blauw.

Een bezoek aan de gaten ontstaan door de kogels van de moordenaar van Willem van Oranje moet zo volgens Mil „niet alleen een verplichting worden –de historicus Maarten van Rossem heeft weleens gezegd dat iedere Nederlander die kogelgaten moet hebben gezien–, maar het moet ook een feestje worden voor iedere Nederlander om hier te komen.”

www.prinsenhof-delft.nl


Waalse kerk Delft onderdeel heropende Museum Prinsenhof

Museum Prinsenhof heeft er een nieuw onderdeel bijgekregen. Bezoekers van het museum kunnen voortaan ook de aanpalende Waalse kerk bezichtigen. Eind april heeft de Franstalige Eglise Wallone het bedehuis waar de Oranjes in het verleden vaak ter kerke gingen, na ruim twee eeuwen teruggegeven aan de gemeente Delft. Het bezoekersaantal van de diensten liep sterk terug. Om de kerkruimte goed te kunnen exploiteren voor bijeenkomsten en concerten is hij ondergebracht bij het museum, al blijft de Waalse gemeente het gebouw gebruiken voor diensten. In de fraaie kerkruimte liggen onder anderen vijf kleinkinderen van prins Willem van Oranje begraven. Het koninklijke hof heeft zijn goedkeuring gegeven aan de overdracht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer