WK-slogan Jumbo valt slecht in christelijke kring
VEGHEL. Een WK-actie van supermarktketen Jumbo rond een zogeheten oranje juichpak van stylist Roy Donders valt slecht in christelijke kring.
Meerdere Jumbovestigingen in de biblebelt doen een reclameslogan waarbij de naam Donders als krachtterm is te lezen, in de ban. „We hebben niets van die slogan laten zien”, aldus een zegsman van de Jumbovestiging in Ouddorp vrijdagmorgen. „We hebben het materiaal vernietigd. Deze regio is vrij christelijk. Het lijkt ons niet handig deze slogan te gebruiken. Die kan aanstootgevend zijn.” Een vestiging van Jumbo in Barneveld heeft de uiting rond de WK-actie verwijderd. Ook een Jumbovestiging in het midden van het land heeft dat gedaan.
De Jumbo in Rijssen heeft de reclamecampagne niet in de ban gedaan. „We hebben daarover getwijfeld. Twee mensen hebben in de winkel tegenover mij geklaagd”, aldus bedrijfsleider H. Klaver. „Ik legde uit dat de slogan een kwinkslag is rond de naam Donders. Maar als we heel veel reacties van klanten krijgen, gaat het materiaal alsnog à la minute weg.” Ook franchiseondernemer Rob Veltink van Jumbo Nijkerk laat de slogan hangen. „Ik heb er nul komma nul klachten over gekregen. Het gaat mij niet om een slogan, maar om mijn daden. Ik ben bijvoorbeeld dicht op Hemelvaartsdag en bied het parkeerterrein op zondag aan een kerk aan.”
Zegsman Maurice Nieuwland van Jumbo zegt dat er lokaal vrijheid is om de slogan niet te tonen. Hij wil „geen stelling nemen” rond de vraag of Jumbo taalverruwing in de hand werkt.