Verkoop Nederlandse sterke drank kwart gedaald
De vraag naar Nederlandse sterke drank is het afgelopen jaar ingezakt. De Commissie Gedestilleerd, het voormalige productschap, voorziet een daling van 20 tot 25 procent dit jaar. De verkoop van sterke drank daalde de afgelopen jaren al gemiddeld met ongeveer 3 procent.
Volgens een woordvoerder van de Commissie heeft de dalende belangstelling voor sterk alcoholische drank dit jaar vooral te maken met de accijnsverhoging van 18 procent. Deze is begin dit jaar ingegaan. „De verkoop is met een kwart gekelderd. We willen dat de overheid de accijnsverhoging terugdraait", aldus secretaris M. Guijt van de Commissie.
De overheid wil met de accijnsverhoging een gat van 70 miljoen euro in de begroting dichten. Op een fles sterke drank met 35 procent alcohol zit in totaal 70 procent belasting.
Zelfs de vraag naar de Friese kruidendrank Beerenburg is deze winter flink afgenomen. Normaal gesproken wordt ’s winters tweemaal zoveel Beerenburg verkocht als in de andere drie kwartalen. Dit jaar is de vraag in de winter echter nauwelijks gestegen. In tegenstelling tot andere Nederlandse sterke dranken was de verkoop van Beerenburg tot dit jaar stabiel.
Volgens drie Beerenburgproducenten zijn de accijnsverhoging en het slechte economische tij de hoofdoorzaken. „Maar ook het uitblijven van winters weer speelt ons parten", aldus directeur H. Jansen van Uto Nederland, producent van Sonnema Beerenburg.