FloraHolland zoekt naar toekomstige rol in keten
AALSMEER. De Nederlandse sierteelt laat nogal wat marktwaarde liggen bij de consument, vindt Lucas Vos, de nieuwe topman van bloemenveiling FloraHolland. „We moeten het schap in de supermarkt aantrekkelijker maken. Ook in bloemenwinkels liggen mogelijkheden.”
Hoe dat moet gebeuren en welke taak FloraHolland daarbij krijgt, wilde Vos niet kwijt. „Dan zou ik vooruitlopen op onze strategie, die we nog aan het ontwikkelen zijn”, zei hij gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers.
De zoektocht naar die toekomstige rol in de sierteeltketen –onder de naam FloraHolland 2020– is in volle gang en moet nog dit jaar duidelijkheid bieden. Vos liet wel doorschemeren dat de veiling in de toekomst „meerdere rollen” gaat spelen. Dat lijkt te betekenen dat FloraHolland dieper in de sierteeltketen wil duiken.
Het was een opmerkelijke uitspraak van Vos, die op 1 januari aantrad na een carrière bij de Deense transportgigant Maersk. FloraHolland heeft altijd verzekerd niet op de stoel van de handel te willen gaan zitten en wil dat volgens Vos ook nu niet. Tegenover enkele journalisten noemde hij The Greenery –de verkooporganisatie die in 1996 ontstond uit de fusie van een groot aantal groente- en fruitveilingen– als voorbeeld van hoe het in de sierteelt niet moet. „Daar staat nu de handel aan het roer.”
FloraHolland is er voor de leden, verzekerde Vos. Dat zijn 5000 telers van bloemen en planten, voornamelijk uit Nederland maar ook uit landen als Israël, Kenia en Ethiopië. Bij de ontwikkeling van de nieuwe strategie geldt voor hem slechts één uitgangspunt: „Wat hebben leden en klanten aan wat wij doen? Bij alles moet klantgericht werken het uitgangspunt zijn.”
Daarbij kijkt hij ook nadrukkelijk naar de belangen van de handel. „Voor mij zijn onze klanten de klanten van onze leden. Je dient het ledenbelang uiteindelijk het beste door het voor hún klanten goed te doen.”
Steeds vaker doen telers van bloemen en planten rechtstreeks zaken met handelaren en niet meer via de veilingklok. Dat drukt de inkomsten van FloraHolland. Mede door afschrijvingen op grond en een voorziening voor de kosten van een reorganisatie dook het bedrijf vorig jaar zelfs in de rode cijfers. Dat was voor het eerst sinds de fusie van (het Naaldwijkse) FloraHolland en Bloemenveiling Aalsmeer in 2008.
Volgens Vos is de verhouding tussen verkoop via de klok en directe verkoop door telers op dit moment ongeveer 50/50. De veiling verzorgt bij die laatste transacties nog wel de financiële afwikkeling en staat er garant voor dat de kwekers hun geld krijgen.
Vast staat dat FloraHolland toe moet naar een ander verdienmodel. Vos: „We gaan bepalen waar we goed in zijn en waarin niet. Onze kerncompetenties liggen op terreinen als coöperatieve kracht, samenbrengen van vraag en aanbod, logistiek en uitbetalingszekerheid. Daarop, en op wat de markt vraagt, moet onze strategie aansluiten.”