„Geen sturing automatisering bij UWV”
DEN HAAG (ANP). Bij de uitkeringsinstantie UWV was er bij grote automatiseringsprojecten geen centrale sturing op de kosten of op de technische uitvoering. Belangrijke vernieuwingen, zoals de website Werk.nl, liepen daardoor jaren geleden uit de hand. Nog steeds zijn er flinke problemen zodat de site voor de honderdduizenden gebruikers zo’n weekend per maand onbereikbaar is, ook vanwege onderhoud.
Dat beeld doemde op uit het gesprek dat de ICT-commissie van de Tweede Kamer maandag voerde met Govert Claus, voormalig ICT-medewerker van het UWV Werkbedrijf. Volgens hem werd er vooruitstrevende technologie gebruikt maar was de kennis daarvan bij het leverende ICT-bedrijf te beperkt.
Claus kreeg niets terug op adviezen. Niemand was eindverantwoordelijk en de raad van bestuur was moeilijk bereikbaar en niet goed op de hoogte van ICT. Volgens Claus begon iedereen wel te rennen - zeker nadat kranten over de problemen schreven - maar was het lastig om iets voor elkaar te krijgen. „Dan gooide ik het maar weer in een projectvorm.” Het duurde 5 jaar voordat de site uiteindelijk klaar was.
De online-dienstverlening is dan wel kostbaar, maar het biedt kansen en bespaart geld in de bedrijfsvoering. Uitkeringen worden sneller verstrekt en miljoenen mensen gebruiken de site, zei José Lazeroms, lid van de raad van bestuur van UWV, later tegen de commissie. Volgens haar is veel geleerd van de afgelopen jaren. Storingen zullen er volgens haar altijd blijven, omdat elke verandering die nu eenmaal met zich meebrengt. Probleem is ook dat je niet altijd krijgt wat je van de ICT-leveranciers hebt gevraagd, aldus Lazeroms.