Studie: hoorcollege is niet effectief
Nieuw onderzoek laat zien dat studenten die traditionele hoorcolleges volgen anderhalf keer vaker zakken voor examens dan studenten die zogenaamde actieve leermethoden voorgeschoteld krijgen.
Dat schrijft Science. Bioloog Scott Freeman van de universiteit van Washington analyseerde met een groep collega’s 225 studies naar lesmethoden. Daaruit concludeert hij dat onderwijsmethoden waarbij studenten actief deelnemen in plaats van passief luisteren leiden tot aanzienlijk betere resultaten en minder uitval.
Voorbeelden van actieve lesmethoden zijn colleges waarin studenten vragen moeten beantwoorden of elkaar de lesstof moeten uitleggen.
Freeman gebruikt dergelijke actieve methoden ook in colleges aan grote groepen studenten. „Mijn introductiecollege biologie telt 700 studenten. Ik gebruik PowerPoint-slides, maar elke slide is een vraag. Ik pik er willekeurig studenten uit die vragen moeten beantwoorden.”
Volgens Freeman kunnen actieve lesmethoden er voor zorgen dat tienduizenden studenten slagen in plaats van zakken of uitvallen.