Recensie: Orgels van Van Bever
Menige kerk in België bevat een orgel van Van Bever. De geschiedenis van de orgelbouwersdynastie begint rond 1820. Tot vandaag de dag is het bedrijf in familiehanden. Sinds 1963 staat het onder leiding van Jean-Pierre Draps, kleinzoon van Salomon van Bever.
Ter gelegenheid van het gouden familiejubileum bracht het label Animato van Marien Stouten een cd uit waarop de Belg Stijn Hanssens vier Van Beverorgels bespeelt die al vijftig jaar lang door Jean-Pierre Draps worden onderhouden. De vier werden gebouwd tussen 1902 en 1915, de periode waarin Salomon van Bever de leiding had over de orgelmakerij. De relatief bescheiden instrumenten (twee keer elf en twee keer zeventien stemmen) bevinden zich in de St.-Martin in Vieusart, de St.-Remy in Braine-le-Château, de St.-Hubert in Durnal en de St.-Lambert in Bouvignes-sur-Meuse.
Hanssens speelt muziek van de Belgische componisten Charles De Koster, Alphonse Mailly, Pierre-Jean Van Damme, Adolph D’Hulst, Oscar Van Durme, August De Boeck en Clément Loret. Volgens het tekstboekje zijn zij op de een of andere manier te linken aan de orgels van Van Bever. In de toelichting op de composities strooit Hanssens nogal vaak met de termen ”sfeervol” en ”sfeerstukje”. Zelden overstijgt de muziek dat niveau. Wat niet wegneemt dat de Belg de romantici voortreffelijk recht doet. Niet voor niets behaalde hij „met grootste onderscheiding het specialistendiploma orgel” en de „meestergraad compositie.”
De orgels, waar het uiteindelijk om gaat, vertonen een grote mate van klankovereenkomst. Een Van Bever is dus uit duizenden te herkennen. De opname doet daar nog een schepje bovenop.
Van Bever Frères – Stijn Hanssens; Animato Music Productions (AMP 11316); € 14,95; www.animato.nu
Orgel Braine-le-Château
Orgel Durnal
Orgel Bouvignes sur Meuse