Ruilen van diensten slaat over op zakenwereld
AMSTERDAM. Stel dat je je advocaat kunt betalen door zijn maatpak te naaien? Deze en andere deals zijn te maken via canhav.com, een nieuw onlineplatform voor ondernemers om goederen en diensten uit te wisselen. De ruiltrend slaat over op de zakelijke wereld.
Initiatiefnemer Bart ter Steege: „Het is het eerste internationale, zakelijke netwerk dat geen alternatieve valuta gebruikt. De waarde bepaal je in onderling overleg.” Ruilen is zo veel efficiënter dan kopen met geld, vindt trainer Arjaen Smits, oprichter van Ruilmeesters. Hij is een van de eerste gebruikers van het onlineplatform en liet het logo van zijn bedrijf tekenen door ontwerper Patrick Vos van Luid & Duidelijk. „Als tegenprestatie bied ik hem zes uur handelstraining.”
Broden
Coaching is Smits’ specialiteit. „Met geld kopen, dat is eigenlijk indirecte ruil.” Initiatiefnemer Ter Steege van Canhav knikt: „Waarom geld gebruiken als je elkaar als vragers en bieders via het web weer zo snel kunt vinden? Ruilen is bijna even oud als de wereld. Toen de samenleving complexer werd, was een ruilmiddel nodig omdat de aanbieder en de vrager verder van elkaar af kwamen te staan.” Internet verkleint de afstand weer. Toch wil Ter Steege het geld niet afschaffen. Je kunt niet wekelijks naar de bakker gaan en hem een cursus website bouwen bieden voor een paar broden. „Beide kunnen naast elkaar blijven bestaan; in het ene geval is geld gemakkelijker, in het andere directe ruil.”
Eigenlijk is Canhav een datingsite voor goederen en diensten, zegt Ter Steege. „Door gebruik te maken van de kracht van online matching willen we zakelijk ruilen net zo gemakkelijk maken als gewoon betalen met geld. Ondernemers bieden hun vaardigheden, hun kennis of hun producten aan. Ofwel: Canhav, je ruilt wat je kan (can) en hebt (have).”
Hoe het idee ontstond? Op Facebook trof Ter Steege een bericht aan van mensen die om tips vroegen voor de verkoop van hun huis in ruil voor een cursus fotografie. „Zo’n cursus zou ik niet zo snel kopen, maar nu was het wel interessant.” Ter Steege vermoedde dat hij niet de enige is die dit soort ruilingen ziet zitten en besloot met zijn oud-studiegenoot Frenkel Schönfeld een platform voor ondernemers te starten. Want: „Er zijn al zo veel ruilsites voor particulieren.”
Actieve leden
Schönfeld is reclamemaker. Hij vond samen met Ter Steege, die werkt bij een adviesbureau, websitebouwers zoals Menno van der Horst om het platform in te richten. Een filmpje dat kortgeleden via Facebook werd verspreid trok de aandacht van veel ondernemers. Intussen hebben zich zo’n 1000 mensen aangemeld en telt Canhav ruim 550 actieve leden. „Een vriend berekende dat er 448 deelnemers nodig zijn om 100.000 matches te kunnen krijgen. Bij 448 zijn we online gegaan.”
Is het initiatief uniek? Ter Steege: „We zijn het enige zakelijke netwerk dat zonder alternatieve valuta werkt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de ruilkringen van ”lets”, die in elke stad hun eigen valuta hanteren. Bij Canhav bepaal je de waarde van je waar in onderling overleg. Zodra er alternatieve valuta gebruikt wordt, slaat het idee plat. Dan gaat het eigenlijk gewoon weer om geld.”
Smits laat op zijn smartphone twee ontwerpen zien die Vos net stuurde. Hij knikt tevreden: „Die zien er goed uit.” Of de geldwaarde van zijn training precies gelijk is aan de uren die in het ontwerp zijn gestoken, is voor Smits niet zo belangrijk. „We hebben het er niet eens over gehad. Als je iets nodig hebt, in mijn geval een logo, is dat waardevol voor je. En betalen in eigen vaardigheden kost me weinig moeite.”
Ter Steege: „Je betaalt met datgene waar je goed in bent.” Of ruilen ook voortkomt uit de crisis? „In crisistijd merk je dat geld beperkingen heeft. Je kunt het pas uitgeven nadat je het verdiend hebt.” Zolang je je dienst of product niet verkoopt, kun je de economische waarde ervan niet aanwenden. „Via ruilen kan dat wel. Maar deals met gesloten beurzen –dat heet barteren in jargon– zijn er in goede economische tijden ook.”
Verdienen ze aan canhav.com zelf al iets? „Het is nu alleen een dure hobby, net als het verzamelen van gitaren. We kunnen zichtbaarheid verkopen zoals Marktplaats dat doet; wil je sneller gezien worden, dan betaal je ervoor. We hoeven er niet rijk van te worden. Het is voor ons een experiment; hoe werken zulke ruilingen in de praktijk? Zoals we dachten, trekt het veel ondernemende jongeren tussen de 25 en de 35 jaar aan. Maar ook hun ouders zijn online en ook zij staan open voor deze wijze van uitwisselen. We dachten vooral mensen uit de Randstad aan te treffen, maar we hebben al een mooie landelijke spreiding. Zo hebben ook twee jachthaveneigenaren uit Sneek een profiel op canhav.”
Gevarieerd
Om het succesvol te laten zijn, moet het aanbod breed en gevarieerd zijn. Ter Steege knikt: „Daar moeten we voor waken. Nu hebben we een redelijke spreiding in de categorieën. Webdesign en ict hebben het ruimste aanbod. Daar is ook veel vraag naar.”
Arnoud Wallet van Lichtstudio LX uit Nijkerk had maatkleding nodig en vond deze via canhav bij Steef de Groot van Hemsted. „Voor zijn showroom zocht De Groot een betere aankleding en verlichting. De ruil was snel geregeld. Hij regelt maatkleding en ik verzorg zijn verlichting.”