Ziggo trekt veel nieuwe internetklanten
UTRECHT (ANP). Ziggo heeft het afgelopen kwartaal zijn klantenbestand verder uitgebreid, maar dat heeft zich niet vertaald in meer consumentenomzet. Dat komt mede door de kortingen die het kabelbedrijf aanbiedt om mensen warm te maken voor een alles-in-eenpakket met televisie, telefonie en internet. Ook daalden de inkomsten uit betaaltelevisie. Dat maakte Ziggo woensdag bekend.
Ziggo investeerde de afgelopen tijd in het aantrekkelijker maken van zijn product, onder meer door sneller internet aan te bieden en de invoering van WifiSpots. Daarmee hebben Ziggo-klanten op veel plekken buiten de deur gratis internettoegang. Het leverde het bedrijf in het eerste kwartaal per saldo 33.000 internetabonnementen op. Het aantal televisiekijkers via Ziggo nam daarentegen met 16.000 af.
Het aantal particuliere klanten van Ziggo ligt rond de 2,7 miljoen. Daarvan heeft nu ruim 57 procent een alles-in-eenpakket. Het kabelbedrijf stelt verder vast dat het verloop binnen zijn klantenbestand verder is afgenomen. Behoud van bestaande klanten was het afgelopen jaar een van de speerpunten van het marketingbeleid van de onderneming.
De omzet uit de consumentenmarkt daalde wel, met 1,8 procent tot 353 miljoen euro. Dat de totale omzet toch met 1,7 procent toenam tot 394 miljoen euro, was te danken aan een sterke groei in de zakelijke markt, die ook nog hoofdzakelijk toe te schrijven was aan de overname vorig jaar van Esprit Telecom. Door eenmalige belastingposten leed Ziggo een verlies van 38 miljoen euro, tegen een winst van 93 miljoen euro een jaar eerder.
Ziggo gaat er nog steeds vanuit dat de overname door het Amerikaanse Liberty Global, het moederbedrijf van branchegenoot UPC, in de tweede jaarhelft wordt voltooid. Momenteel buigt de Europese Commissie zich over de gevolgen voor de concurrentie. Door de fusie verdwijnt de beursnotering van Ziggo en de merknaam van UPC in Nederland.