Economie

TPG zet alle zeilen bij

Het post- en distributiebedrijf TPG zet deze periode iedereen aan het werk die het vinden kan.

ANP
17 December 2003 12:20Gewijzigd op 14 November 2020 00:49
NIEUWEGEIN – In het sorteercentrum van TPG in Nieuwegein wordt hard gewerkt aan de enorme hoeveelheden kerstpost. Het post en distributiebedrijf zet iedereen aan het werk die het vinden kan. FOTO ANP
NIEUWEGEIN – In het sorteercentrum van TPG in Nieuwegein wordt hard gewerkt aan de enorme hoeveelheden kerstpost. Het post en distributiebedrijf zet iedereen aan het werk die het vinden kan. FOTO ANP

De kerstdrukte is weer begonnen en dat betekent aanpakken voor de duizenden familieleden en vrienden van de TPG-werknemers om in enkele weken 200 miljoen extra stukken post te verwerken.

TPG heeft voor de drukke kerstdagen ongeveer 10.000 extra mensen ingehuurd. „Zesduizend van hen zijn familie of vrienden van onze medewerkers”, zei directeur sortering Van der Voort dinsdag. „De rest huren we via uitzendbureaus in. Die komen bij de 60.000 mensen die zich normaal al met de post bezighouden. Het gaat goed. De drukte is begonnen en we hebben weinig storingen.”

In het sorteercentrum van TPG in Nieuwegein zit de sfeer er goed in. Veel mensen stoppen met lichtgevende kerstmutsen op handenvol post in een machine die de postzegel af moet stempelen. Er zijn zelfs optredens van een band geregeld.

Ondanks de heersende kerstsfeer moet er worden gewerkt. TPG heeft de beschikking over ruim 150 machines die de post verwerken. „Dezer dagen is het zo druk dat we het niet aankunnen”, aldus Van der Voort. „Daarom handelen de postkantoren de regiopost zelf af. Een kerstkaart wordt dan ook binnen drie dagen afgeleverd, waar gewone post binnen een dag bezorgd moet worden.”

In de postkantoren is het daarom ook druk. Zaterdagbestellers en oproepkrachten zijn binnengehaald om te helpen. De verschillende wijken worden gesplitst. Maar omdat er op sommige dagen twee keer zo veel post is als anders, krijgt de postbode voor een halve wijk dan net zo veel post mee als normaal. „Ik wil de Nederlanders oproepen hun post zo snel mogelijk bij ons af te leveren”, aldus Van der Voort. „Dan weet iedereen zeker dat de kaarten op tijd over zijn.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer