Sterke euro drukt omzet L’Oreal
PARIJS (ANP). De Franse cosmeticaproducent L’Oreal heeft naar eigen zeggen een ‘bemoedigend’ eerste kwartaal achter de rug waarin de resultaten tussen de verschillende divisies echter onderling sterk uiteenliepen. De omzet daalde wel met 2,2 procent tot 5,64 miljard euro, vooral door nadelige wisselkoerseffecten, meldde het bedrijf maandag.
Gecorrigeerd voor de invloed van de sterke euro, die de inkomsten drukte die behaald werden in veel andere valuta’s, stegen de verkopen met 2,8 procent. Wanneer ook veranderingen in het productaanbod van L’Oreal buiten beschouwing worden gelaten, was zelfs sprake van 3,5 procent groei.
L’Oreal zag vooral sterke vooruitgang bij zijn divisies die luchtjes, professionele make-up en huidverzorgingsproducten maken. De afdeling consumentenproducten, goed voor ruim de helft van de totale omzet, kon beduidend minder sterke groeicijfers laten zien. Dat kwam mede door een sterk eerste kwartaal vorig jaar.
Het bedrijf is vooral te spreken over de ontwikkelingen in Europa. In de zuidelijke landen was voor het eerst in 6 jaar tijd weer sprake van groei en ook in Duitsland, de grootste economie van de eurozone, gingen de zaken goed.
Topman Jean-Paul Agon herhaalde dan ook dat hij voor heel 2014 opnieuw een toename van de omzet en winst voorziet die sterker is dan de groei van de totale markt. Wel wees hij op de nog altijd onzekere economische omstandigheden, vooral wat betreft wisselkoersen in opkomende markten.