Economie

Informatie gebrekkig op één op vijf reissites

BRUSSEL (ANP). De consumentvriendelijkheid van online reissites laat nog steeds te wensen over. Bij een onderzoek vorig jaar door de Europese Commissie bleek dat van de 41 onderzochte Nederlandse sites er slechts één op alle terreinen aan de Europese regels voor toegankelijkheid en duidelijke prijsinformatie voldeed. Nadat zij daarover door de Nederlandse overheid op de vingers waren getikt, brachten 33 sites hun informatie alsnog op orde. Acht moeten dat nog steeds doen.

14 April 2014 12:54Gewijzigd op 15 November 2020 10:03

Dat blijkt uit gegevens die de Commissie maandag heeft gepubliceerd. De Nederlandse sites doen het dan nog redelijk, want in heel Europa vertoont nog steeds 38 procent van de sites onvolkomenheden.

De meeste klachten gaan over misleidende prijsinformatie - zoals over toeslagen die al door de site zelf zijn aangevinkt, waardoor de uiteindelijke prijs hoger wordt dan die waarmee de klant is gelokt. Ook ontbreekt vaak informatie over de bereikbaarheid van de reisorganisator in geval van klachten en zijn de reisvoorwaarden doorgaans onduidelijk.

De Europese Commissie onderzocht in 2013 in totaal 552 boekingssites in alle lidstaten. 70 procent voldeed niet aan de eisen. Sindsdien is dat gedaald tot 38 procent, maar Brussel vindt dat nog veel te hoog. Lidstaten moeten zelf maatregelen nemen tegen de sites die in overtreding zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer