Economie

Reissector profiteert van goedkope dollar

De reisbranche verwacht dat verre vliegreizen dankzij de lage dollarkoers een vlucht gaan nemen. De dure euro zorgt ervoor dat vakanties naar het Verre Oosten en Noord- en Zuid-Amerika flink goedkoper worden.

ANP
17 December 2003 08:54Gewijzigd op 14 November 2020 00:48

Volgens de twee grootste reisorganisaties van Nederland, TUI en Thomas Cook, stijgt het aantal boekingen naar verre bestemmingen hierdoor de komende zomer met circa 25 procent ten opzichte van vorig jaar. „Dat zou betekenen dat we weer het niveau bereiken van het topjaar 2000”, aldus directievoorzitter S. van der Heijden van Thomas Cook (onder meer Neckermann en Vrij Uit). Zowel Van der Heijden als de onlangs aangetreden bestuursvoorzitter A. Brackx van TUI Nederland hoopt door de stijging dat de reisbranche weer positieve resultaten weet te behalen.

Volgens Van der Heijden heeft vanaf 2001 „de klad” gezeten in verre reizen. „Indertijd hadden we juist te maken met een hoge dollarkoers. Dat tikt enorm door op verre bestemmingen; zowel in vliegprijzen als in de verblijfskosten.”

Vervolgens werd de reisbranche geconfronteerd met angstige toeristen door de aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september 2001 en in oktober 2002 op Bali, de besmettelijke longziekte SARS en de oorlog in Irak. Ook zijn consumenten zuiniger geworden door de economisch slechte tijden. Hierdoor zijn touroperators verwikkeld geraakt in een heftige prijzenslag.

„De lage dollarkoers helpt ons nu om nog meer aantrekkelijk geprijsde reizen aan te bieden. Zolang de sterke euro dat toelaat gaan we daar zeker ook mee door”, stelde Brackx. „De prijzenslag is een niet meer te stuiten trend.”

TUI heeft de gemiddelde reissom voor verre charterbestemmingen weten te drukken met ongeveer 315 euro tot ongeveer 1150 euro. De bestedingen aan reizen naar dichterbij gelegen bestemmingen, Europa en Middellandse-Zeegebied, is gedaald met 35 euro tot gemiddeld 653 euro.

De prijzenslag gaat volgens Brackx niet ten koste van de omzet van TUI. „De bestedingen per geboekte reis gaan gemiddeld toch omhoog, omdat meer mensen voor een verre reis kiezen.” Momenteel gaat het bij 10 procent van de ongeveer 2,8 miljoen vliegtuigstoelen die TUI verkoopt om verre reizen. „Dat wordt volgend jaar zeker 2 tot 3 procentpunt meer.”

Ook Van der Heijden van Thomas Cook verwacht dat de omzet een flinke impuls krijgt door een opleving bij de verre reizen. „Op het totaal van de verkochte reizen, van auto tot vliegtuig, bedragen de verre reizen maar 4 tot 5 procent. Uitgedrukt in geld zorgen verre reizen voor 10 tot 15 procent van de omzet.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer