RCC wijst steeds vaker klacht over reclame af
AMSTERDAM. De Reclame Code Commissie (RCC) wijst steeds vaker klachten over reclames op grond van fatsoen af. Vooral het gebruik van naakt of religieuze aspecten wordt vaker getolereerd.
Dat blijkt uit een intern rapport van de RCC, meldde het Nederlands Dagblad donderdagochtend.
Het percentage gegrond verklaarde klachten daalde tussen 2000 en 2010 van 25 procent naar 0,01 procent. In 2012 werd bij 7 procent van de klachten op het gebied van goede smaak en fatsoen een aanbeveling aan de adverteerder gegeven. Uit het rapport blijkt dat er sprake is van een glijdende schaal. In 1995 werd een reclamecampagne van kledingketen Hij nog verwijderd vanwege slogans als ”Twijfel niet, Hij is er”, omdat christenen onnodig werden gekwetst. In 2007 mocht Red Bull wel een spottende reclame maken over Jezus Die over het water loopt.
Sinds 2002 handelt de commissie terughoudend op het gebied van fatsoensnormen. Als criterium of iets wordt afgewezen geldt „wat tegenwoordig algemeen maatschappelijk aanvaardbaar wordt gedacht.”
Volgens RCC-directeur Ancion heeft het altijd zin om te klagen en blijken adverteerders „regelmatig toch hun reclames terug te trekken, ook al wordt de klacht door de commissie niet toegewezen.” De RCC viert deze week haar vijftigjarig bestaan.