Binnenland

Netelenbos: Nog meer lijnen zoals Betuwelijn

Minister Netelenbos (Verkeer) verwacht dat er in de toekomst meer goederenspoorlijnen zullen komen zoals de Betuwelijn. Ook in zuidelijke richting zullen „af en toe trajecten zoals de Betuwelijn nodig zijn”, kondigde ze dinsdag aan in een debat met de Tweede Kamer ter voorbereiding van de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat, die volgende week op de agenda staat.

ANP
31 October 2001 08:52Gewijzigd op 13 November 2020 23:15

Op de bestaande spoorlijnen in zuidelijke richting (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) zitten goederentreinen en passagierstreinen elkaar in weg. „De dikke stromen treinen vanuit de havens zijn een vraagstuk van jewelste”, aldus Netelenbos. Ze verwacht dat het goederenvervoer tot 2020 zal verdubbelen en misschien wel verdrievoudigen. Daar komt bij dat veel treinen door stads- en dorpskernen denderen. Het is volgens Netelenbos terecht dat provincies en gemeenten dat beu zijn.

Met de aanpak van het probleem is al een begin gemaakt. Zo komt er waarschijnlijk een extra spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en Nederland. Een bestaande spoorlijn in de haven zal worden doorgetrokken naar de verbinding tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. Om Bergen op Zoom te ontlasten, wordt ook een spoorlijn rond die plaats gelegd. Het kabinet moet nog wel akkoord gaan met dit plan, dat in 2010 moet zijn gerealiseerd.

Een noord-zuidverbinding voor het goederenvervoer past volgens Netelenbos goed in het Europese netwerk. „Het is ondenkbaar dat Nederland daar met zijn grootste haven van de wereld niet op aanhaakt.” De eigenlijke Betuwelijn verbindt de Rotterdamse haven met Duitsland. Deze oost-westlijn moet in 2006 klaar zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer